Original title:
Integrace dětí a mládeže s kochleárním implantátem v podmínkách škol běžného vzdělávacího proudu
Translated title:
Integration of children and young people with cochlear implants in terms of mainstream schools
Authors:
ŠVEHLOVÁ, Tereza Document type: Bachelor's theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Má bakalářská práce zahrnuje problematiku integrace dětí, mládeže i dospělých v oblasti sluchového postižení. Konkrétně jsem se rozhodla zaměřit na osoby, které mají kochleární implantát a chtějí se integrovat do běžného vzdělávacího proudu. Tuto problematiku jsem si vybrala z toho důvodu, že je jednou z nejdiskutovanějších oblastí světa sluchového postižení a samotná kontroverznost implantování dítěte oslovuje mnoho příznivců i odpůrců. Všechno záleží na tom, jak jedinec postoupí rehabilitaci před i po implantaci kochleárního implantátu. To, jak společně spolupracují rodiče s odborníky a se zařízením SPC, ovlivňuje jedince ve společenském světě, ve vzdělávání a v pracovním procesu. Chci ukázat, že čím dříve se s jedincem pracuje efektivně, přechod do běžného vzdělávacího proudu je jednodušší nejen pro samotného jedince s postižením, ale i pro jeho rodinu a okolí.My bachelor´s thesis deals with the issue how to integrate children, young people as well as adults with the hearing defect. Concretely, I decided to focus on persons being provided with a cochlear implant who want to integrate into the regular educational process. The reason why I have chosen this issue is the fact that this is one of the mostly discussed parts of the world including the hearing defects and just the controversial theme whether to provide a child with the implant or not appeals to many supporters as well as opponents. Everything depends on the way how the patient undergoes the rehabilitation before and after the implantation of a cochlear implant. The way how parents co-operate with specialists and the SPC facility (Special Educational Centre for People with Hearing Defects) influences the patient in the social world, education and the working process. I want to present that the sooner an effective work with the patient starts, the easier the integration into the regular educational process is, not only for the patient with a defect himself/herself but also for his/her family and other people surrounding him/her.
Keywords:
cochlear implant; diagnostics; handicap; Hearing; integration; screeing; teaching assistant; asistent pedagoga; diagnostika; integrace; kochleární implantát; postižení; screening; Sluch Citation: ŠVEHLOVÁ, Tereza. Integrace dětí a mládeže s kochleárním implantátem v podmínkách škol běžného vzdělávacího proudu. České Budějovice, 2017. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/46770