Original title:
Rozvoj poslechu s porozuměním a jeho vazba na hudební nadání žáků
Translated title:
The Development of Listening Comprehension and his Relation to Musical
Authors:
KUČEROVÁ, Tereza Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá rozdíly v kvalitě fonematického poslechu a poslechu s porozuměním u žáků s nadprůměrnými a podprůměrnými hudebně-sluchovými schopnostmi. Cílem práce je kvantitativně srovnat výsledky z obou testů. V první části práce jsou rozebrána teoretická východiska poslechu s porozuměním, fonematického poslechu a hudebních schopností a dovedností. Je pojednáno o hudebně-sluchových schopnostech, jejich vývoji a vlivu na poslechové dovednosti v němčině včetně výzkumů v oblasti jiných jazyků. V praktické části jsou pomocí testů zjišťovány míra porozuměním německému textu a míra fonematické gramotnosti žáků v němčině, které jsou dále porovnávány u hudebně nadprůměrné a podprůměrné skupiny. Výsledky práce jsou využitelné pro výuku poslechu s porozuměním, popř. pro rozvoj fonematického sluchu. This diploma thesis deals with differences in the quality of phonematic listening as well as listening comprehension by pupils with above-average and below-average musical-auditory abilities. The goal of this work is a quantitative comparison of results from both tests. In the first part of the work is examined the theoretical basis of listening comprehension, phonematic listening and of musical abilities and skills. The work follows up musical-auditory abilities, their development and their influence on listening skills in German including researches in branches of other languages. In the practical part, we look by means of tests into the degree of comprehension to the German text and into the degree of phonematic literacy of pupils in German language. These are further compared by musically above-average and below-average group. The results of the work are exploitable for the teaching of listening comprehension, or for the development of phonematic listening.
Keywords:
German language; listening comprehension; musical abilities; phonematic listening; fonematický poslech; hudební schopnosti; německý jazyk; poslech s porozuměním Citation: KUČEROVÁ, Tereza. Rozvoj poslechu s porozuměním a jeho vazba na hudební nadání žáků. České Budějovice, 2017. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/44814