Original title:
Interaktivní stolek ve výuce českého jazyka na 1. stupni ZŠ
Translated title:
Interactive Table in Czech Language Teaching at Elementary School
Authors:
SCHWARZOVÁ, Lucie Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Hlavním cílem diplomové práce je zprostředkování informací týkajících se interaktivních stolků ve výuce českého jazyka na prvním stupni základních škol a zpracování metodické opory pro výuku. Diplomová práce obsahuje část teoretickou, která zahrnuje první tři kapitoly, a část praktickou, která se skládá ze dvou kapitol. V teoretické části autorka nejprve seznamuje čtenáře s interaktivitou, technickým a historickým vývojem interaktivních stolků a jejich zaváděním do výuky. Druhá kapitola přináší poznatky o výuce pomocí interaktivního stolku, požadavky na učitele a prezentaci výhod a nevýhod výuky s využitím stolku, a to jak z pohledu učitelů, tak z pohledu žáků. Třetí kapitola představuje hlavní zdroje dat výukových materiálů. Praktická část práce je založena na tvorbě metodické opory pro učitele, která poskytuje podrobný návod pro práci s interaktivním stolkem SMART Table. Předmětem čtvrté kapitoly je práce s interaktivním stolkem SMART Table, nastavení stolku a práce s aktivitami. V páté kapitole je popsána práce s počítačovým programem SMART Table Toolkit, jeho instalace, nastavení, úprava aktivit a jejich využití ve výuce. The main aim of my thesis is to mediate information about interactive tables in the Czech language teaching at elementary schools and elaboration of the methodical support for teaching. The thesis is divided into the theoretical part, which includes the first three chapters, and the practical part which has two chapters. In the theoretical part the author first introduces readers with interactivity, technical and historical development of the tables and their use in teaching. Second chapter brings knowledge about teaching methods with the use of interactive tables, the requirements on teachers, and the positive and negative advantages of the use of the tables based on the teachers and the students view. The third chapter represents main resources of teaching materials. The practical part is based on the creation of the methodical support for teaching, which provides detailed instructions for working with the SMART Table. The subject of the fourth chapter is working with the SMART table, adjustment of the table and the work with activities. Fifth chapter will introduce the computer program SMART Table Toolkit, his installation, adjustment, adjustment of activities and their use in teaching.
Keywords:
Czech language lessons; Didactic technique; first grade of primary schools; interactive communication; interactive systems; interactive table; multi-touch table; SMART Table; touch screens; 1. stupeň ZŠ; Didaktická technika; dotykové displeje; interaktivní komunikace; interaktivní stolek; interaktivní systémy; SMART Table; více-dotykový stolek; Český jazyk Citation: SCHWARZOVÁ, Lucie. Interaktivní stolek ve výuce českého jazyka na 1. stupni ZŠ. České Budějovice, 2017. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/40652