Original title:
Průzkum úrovně čtenářských dovedností žáků ve 2. a 3. ročníku ZŠ
Translated title:
The Survey of Reading Skills of Pupils in the Second and Third Year of Primary School
Authors:
TEJČKOVÁ, Kristýna Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce s názvem Průzkum úrovně čtenářských dovedností ve 2. a 3. ročníku ZŠ se zabývá utvářením čtenářských dovedností v počátečním vyučování. Práce je rozdělena na část teoretickou a výzkumnou. Teoretická část je zaměřena na čtenářské dovednosti v RVP ZV, na žáka mladšího školního věku a na současné metody čtení, kterými se žáci učí číst v 1. ročníku ZŠ. Práce se dále zabývá základními druhy a kvalitami čtení, rozvojem čtenářské gramotnosti, diagnostikou čtení i poruchami čtení. Výzkumná část je zaměřena na zjištění úrovně čtenářských dovedností, jejich diagnostiku a vyhodnocení. Hlavním cílem je zjistit aktuální stav čtenářských dovedností žáků ve 2. a 3. ročníku a předložit možnosti nápravy čtenářských nedostatků. Práce je doložena tabulkovým a grafickým materiálem.This diploma thesis named: The research of reading skills level of students of 2nd and 3rd degree of primary schools, deals with making reading skills in the initial education. The thesis is divided into theoretical part and practical part. The theoretical part focuses to reading skills accordingly to RVP ZV, also to a student of younger pre-school age and current methods of reading which are used to teach reading in the 1st year of elementary school. The work also deals with basic types and qualities of reading, development of reading literacy, reading diagnostics and reading errors. The practical part is focused on evaluation, diagnostics and detection of reading skills. The main target is to find out the actual state of Czech students´ reading skills in 2nd and 3rd degrees and provide possible remedy of reading skills. The thesis is supported with charts and graphic material.
Keywords:
reading; reading deficiencies; specific learning disorders; students of 2nd and 3rd degree of primary school; dyslexie; specifické poruchy učení; čtenářské nedostatky; čtení; žáci 2. a 3. ročníků Citation: TEJČKOVÁ, Kristýna. Průzkum úrovně čtenářských dovedností žáků ve 2. a 3. ročníku ZŠ. České Budějovice, 2017. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/40626