Home > Academic theses (ETDs) > Bachelor's theses > Vývoj řádkové inzerce v denících z hlediska textové a tematické analýzy na základě srovnání deníků Lidová demokracie (1968-1988) a Lidové noviny (1998-2008)
Original title:
Vývoj řádkové inzerce v denících z hlediska textové a tematické analýzy na základě srovnání deníků Lidová demokracie (1968-1988) a Lidové noviny (1998-2008)
Translated title:
Development of line advertising in journals from the point of view of text and theme analysis based on comparison between journals Lidová demokracie (in 1968 and 1988) and Lidové noviny (in 1998 and 2008)
Authors:
Zavadilová, Anna ; Köppl, Daniel (advisor) ; Gerbery, Juraj (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá vývojem řádkové inzerce v denících. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část, ve které je vývoj popsán na základě textové a tematické analýzy řádkové inzerce v denících Lidová demokracie a Lidové noviny. V tematické analýze se práce zaměří na množství inzerátů, respektive zda a kdy jejich počet stoupal (či klesal), na tematicky nejpočetnější rubriky apod. Textová analýza se snaží zachytit vývoj jazyka a pravopisných norem. Práce je zaměřena také na proměňující se slovní zásobu i aktivní jádro slovní zásoby inzerentů. Zkoumaný materiál zahrnuje rok 1968 a 1988 v Lidové demokracii, vždy první týden v březnu, červnu, září a prosinci daného roku, a rok 1998 a 2008 v Lidových novinách, taktéž první týden v březnu, červnu, září a prosinci. Oba deníky lze porovnávat především kvůli relativně srovnatelnému nákladu, čtenosti i pozicí na novinovém trhu. Na základě praktického porovnání jednotlivých analýz je vývoj řádkové inzerce demonstrován. Teoretická část práce nastíní historický vývoj inzerce obecně, včetně cenzurních zásahů ve 2. polovině 20. století. Dále se zabývá legislativními opatřeními a platnými regulačními principy reklamy v České republice. Teoretickou část práce dále doplňují základní principy inzerce a cíle a účinnost inzerce v denících. Dané téma nebylo...This bachelor's thesis deals with the development of line advertising in journals. It is divided into theoretical and practical parts while the development is described on the basis of textual and thematic analysis of line advertising in journals Lidová demokracie and Lidové noviny. In the thematic analysis the work focusses on the volume of advertisements and specifically whether and when it rises (or drops). The textual analysis tries to record language and orthography norms as they evolved. The work is also focused on vocabulary changing and advertisers' active vocabulary. The corpus of researched material comes from years 1968 and 1988 of Lidová demokracie, always first week of March, June, September and December and the same months of Lidové noviny from years 1998 and 2008. Both journals can be paralleled because of their relatively comparable edition, number of readers and position on the newspaper market. On the basis of practical comparation of the analysis a demonstration of the line advertisement is made. The theoretical part describes briefly history of advertisement including the censorship in the second half of the 20th century. Further it deals with legislatives measures and actual principles of advertisement in the Czech Republic. It is also accompanied by basic principles of...
Keywords:
Lidová demokracie; Lidové noviny; Line advertisement; textual analysis; thematic analysis; Lidová demokracie; Lidové noviny; tematická analýza; textová analýza; Řádková inzerce
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/50949