Original title:
Algoritmy umělé inteligence pro hru šachy
Translated title:
Artificial intelligence algorithms for chess
Authors:
Ivanová, Marika ; Petříček, Martin (advisor) ; Iša, Jiří (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Primárním cílem této práce je prostudovat a shrnout současné algoritmy používané v počítačovém šachu s jejich následnou implementací. Součástí práce je aplikace, která, kromě běžné šachové hry jednoho hráče proti počítači, ponechává uživateli možnost volby používaného algoritmu a nastavení jejich parametrů. Teoretická část se zaměřuje zejména na postupy šachového programování a jejich názorné vysvětlení. Na algoritmech umělé inteligence bylo provedeno několik měření, jejichž výsledky jsou zde prezentovány.The primary objective of this thesis is to study and summarize the current algorithms used in computer chess and their subsequent implementation. The thesis includes a program that in addition to regular single-player game of chess against the computer leaves the user the option of used algorithms and setting their parameters. The theoretical part focuses on chess programming procedures and their illustrative explanation. Several experiments were performed with artificial intelligence algorithms and their results are presented here.
Keywords:
artificial intelligence; chess; chess programming; two player games; hry dvou hráčů; umělá inteligence; šachové programování; šachy
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/50250