Original title:
Kontrastivní přístup k výuce češtiny u českých neslyšících
Translated title:
A Contrastive Approach in Teaching Czech Language to Czech Deaf
Authors:
Hudečková, Martina ; Petráňová, Romana (advisor) ; Macurová, Alena (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá problematikou výuky češtiny u českých neslyšících a významou rolí znakového jazyka v této výuce. Je zde popsán proces osvojování jazyka (u slyšících i neslyšících dětí) a nastíněn rozdíl mezi osvojováním prvního jazyka a učením se druhému/cizímu jazyku. V práci jsou dále naznačeny příčiny nízké gramotnosti českých neslyšících a možnost řešení tohoto problému. Řešení představuje pouze zásadní změna metodiky výuky češtiny. Čeština je pro neslyšící druhý jazyk a má-li být její výuka efektivní, musí být vyučována v kontrastu s jejich prvním jazykem, kterým je český znakový jazyk. Klíčová slova: neslyšící, výuka češtiny, kontrastivní přístup, osvojování jazyka, učení se jazyku, první jazyk, druhý jazyk, cizí jazykThis work deals with the issue of teaching Czech language to Czech deaf and with the importance of sign language in this teaching process. There is described a process of language acquisition (for hearing and deaf children) and there is also described the difference between acquiring the first language and learning a second / foreign language. The work also denotes the causes of low literacy of Czech deaf and the possibility of solving this problem. Only a major change in the way of teaching Czech language can be the solution. Czech is a second language for Czech deaf and if we want it to be taught effectively, it must be taught in the contrast with the Czech sign language. Keywords: deaf, teaching Czech language, contrastive approach, language acquisition, language learning, first language, second language, foreign language
Keywords:
contrastive approach; deaf; first language; foreign language; language acquisition; language learning; second language; teaching Czech language; cizí jazyk; druhý jazyk; kontrastivní přístup; neslyšící; osvojování jazyka; první jazyk; učení se jazyku; výuka češtiny
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/50153