Original title:
Josef Šusta a učebnice světových dějin
Translated title:
Josef Šusta and textbooks of world history
Authors:
Dvořák, Rudolf ; Beneš, Zdeněk (advisor) ; Čechurová, Jana (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Klíčová slova: Josef Šusta, učebnice, světové dějiny, historické myšlení Bakalářská práce zkoumá srovnávací metodou proměnu textu středoškolské učebnice světových dějin autorů Josefa Šusty a Jaroslava Bidla. Součástí tématu je také osobnost a historické myšlení Josefa Šusty. V první kapitole se zabývám působením učebnice a hodnocením kvality textu. Důležitou součástí je srovnání učebnice s jinými středoškolskými učebnicemi té doby. Důraz je kladen především na syntetickou schopnost výkladu. Cílem druhé kapitoly je analýza změn, kterými text učebnice prošel. Učebnice je zde zkoumána jako pramen, který charakterizuje výuku tří odlišných státních systémů. Tento fakt umožňuje poznat důležitost historických událostí, které učebnice obsahovala. Třetí kapitola zkoumá syntetické umění výkladu a historické myšlení Josefa Šusty. Historik je zde představen jako osobnost, která kultivovala historické vědomí národa. Šustův hlavní přínos je v jeho představě dějinného vývoje a vnímání historické tradice. Důležitou částí je také historikův názor na popularizaci vědy. Šustovo historické myšlení je dokladem intenzivního zájmu o kulturní historii a filozofii dějin.Key words: Josef Šusta, textbook, world history, historical thinking This bachelor thesis investigates changes in text of textbooks by Josef Šusta and Jaroslav Bidlo. I use a comparative method to analyse changes in the textbooks for grammar chools. An important part of the theme is a personality and historical thinking of Josef Šusta. In the first chapter I am interested in influence of the textbooks. I deal with quality of the text also. A specific part is a comparison with other textbooks for grammar schools of the time. I place special emphasis on ability of synthesis. An aim of the second chapter is to analyse changes that were found in the textbooks. I investigate the textbook as a source that describes an education of three different state systems. This fact makes possible to know an importance of historical events that were contained in the books. The third chapter deals with an art of synthesis and historical thinking of Josef Šusta. The historian is presented as a personality who cultivated a historical consciousness of the nation. Šusta's main contribution is in his idea of historical development and perceiving of historical tradition. A very important part is also the historian's view of popularizing of the science. Šusta's historical thinking represents an intensive interest in...
Keywords:
historical thinking; Josef Šusta; textbook; world history; historické myšlení; Josef Šusta; světové dějiny; učebnice
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/50077