Název:
Dramatika Václava Vlčka
Překlad názvu:
Plays by Václav Vlček
Autoři:
Tauchenová, Tereza ; Topolová, Barbara (vedoucí práce) ; Janoušek, Pavel (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce je zaměřena na dramatickou tvorbu předního českého autora druhé poloviny 19. století Václava Vlčka (1839-1908). Úvod je věnován seznámení se s autorem a nastínění jeho postavení ve společnosti a soudobém českém kulturním životě. Práce se zastavuje u dvou nejzajímavějších autorových uměleckými spory s nastupující mladou modernistickou generací. Dále se věnuje především Vlčkově dramatické tvorbě, jeho historickým tragédiím, komediím a psychologické hře. Pokouší se rozebrat společné znaky jeho dramatiky. Zaměřuje se především na ženské hrdinky vytvářené po vzoru romantických heroin a postavy panovníků, které mají ve Vlčkově dramatice charakter světce, postavy, která díky své bezchybnosti přichází o veškerou dramatičnost. Další kapitola je věnována pokusu o částečnou rekonstrukci inscenací pomocí nepočetného dochovaného materiálu, především dvou režijních a jedné nápovědní knihy, podoby inscenací Vlčkových her uvedených v Prozatímním a Národním divadle. Jedna z kapitol se také zabývá dobovou kritikou, především dvěma nejvýznamnějšími kritiky, Janem Nerudou a Josefem Durdíkem. Pomocí textových ukázek je v práci rozebrán Vlčkův dramatický jazyk, který měl mnohé společné s jazykem řady autorových proslovů a provolání. Cílem práce je seznámení s dramatikem Václavem Vlčkem jako s jedním z...This diploma thesis deals with Václav Vlček, a Czech prominent author of the second half of the 19th century (1839-1908), and his dramatic production. The introduction contains the information concerning the author himself, his social status, and Czech cultural life of that time. The attention is paid to two most interesting art disputes he was in with the forthcoming young modernist generation. Then we will primarily focus on his dramatic production, his historical tragedies, comedies and psychological plays. We will try to analyse common features in his drama, focusing mainly on his heroines modelled on the basis of Romantic heroines, and the characters of rulers who are depicted as saints and therefore lose all their dramatic nature due to their faultlessness. Next chapter is devoted to a partial reconstruction of the form of Vlček's plays performed in the Prozatímní divadlo (The Prague Provisional Theatre) and the National Theatre. Rare extant material, especially the two stage books and a prompt book, will be used. The chapter also describes criticism of that time, mainly the two most significant critics, Jan Neruda and Josef Durdík. By means of textual examples we will try to analyse Vlček's dramatical language which was very similar to the language of many of his speeches and proclamations. The aim...
Klíčová slova:
Eliška Přemyslovna; Lipany; Milada; Nesvorní; Povodeň; Přemysl Otakar; Soběslav; Vlasta; Václav Vlček; Eliška Přemyslovna; Lipany; Milada; Nesvorní; Povodeň; Přemysl Otakar; Soběslav; Vlasta; Václav Vlček