Original title:
Hodnocení a klasifikace ve školní TV
Translated title:
Evaluation and classification in academic physical education
Authors:
Lonská, Julie ; Fialová, Ludmila (advisor) ; Tilinger, Pavel (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název: Hodnocení a klasifikace ve školní TV Cíle: Hlavním cílem této práce je analyzovat názory současných učitelů TV na způsoby hodnocení a klasifikace ve školní TV na základních a středních školách. Jaký je vztah vyučujících ke klasifikaci a slovnímu hodnocení žáků v TV a jaká jsou jejich hlavní kritéria pro hodnocení. Dále vyhodnotit dotazníky žáků, které se týkají jejich názorů na danou klasifikaci. Metodika: V této práci byla použita metoda dotazníkového šetření na 20 školách v Praze (10 základních a 10 středních). První dotazník, který byl vytvořen pro učitele, obsahoval čtyřicet otázek, přičemž prvních 36 mělo uzavřenou formu, zbylé 4 otevřenou, kde respondenti odpovídali vlastním názorem. Druhý dotazník byl vytvořen pro žáky, obsahoval 39 otázek. U každé byla možná pouze jedna odpověď, pouze poslední otázka měla formu otevřenou. Dotazník byl zaměřen na způsoby hodnocení žáků v tělesné výchově, kritéria pro klasifikaci v TV, nedostatky a přednosti tohoto způsobu hodnocení. Výsledky: Z analýzy výsledků bylo prokázáno, že většina učitelů (85%) na základních a středních školách v Praze, hodnotí žáky v tělesné výchově známkou. Z rozboru výsledků bylo zjištěno, že tato forma hodnocení je pro vyučující nejjednodušší, časově nejméně náročná a výstižná. Nevýhodou této formy dle respondentů však...Title: Evaluation and classification in academic physical education Goals: The main goal of this work is to analyze the opinion of the current teachers of physical education on the methods of evaluation and classification in academic physical education within elementary and high schools. How is the relation of the tutors towards classification and verbal evaluation of the students within physical education and what are their main criteria for evaluation. Further, evaluate students questionnaires related to their opinion on given classification. Methodology: The methodology used in this work was a research questionnaire within 20 schools in Prague (10 elementary and 10 high). The first questionnaire, which was created for teachers, had 40 questions where the first 36 had a closed form and the remaining 4 questions had an open form, where respondents answered with their own opinion. The second questionnaire was created for students and had 39 questions. Only one answer was possible for each question. Only the last question had an open form. The questionnaire was focused on the ways of the evaluation of students within physical education, criteria for classification within physical education, scarcities and priorities of these ways of evaluation. Results: It was proven from the analysis of the results...
Keywords:
classification; effort; evaluation; grading; performance; Physical education; school; student; teacher; verbal evaluation; hodnocení; klasifikace; slovní hodnocení; Tělesná výchova; učitel; výkon; známkování; škola; žáci
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/49669