Original title:
Děti z dětských domovů a jejich začlenění do třídní skupiny
Translated title:
Children from orphanages and their integration into the class group
Authors:
Pejclová, Simona ; Valentová, Lidmila (advisor) ; Trpišovská, Dobromila (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Anotace: Diplomová práce s názvem Děti z dětských domovů a jejich začlenění do třídní skupiny je zaměřena na problematiku přijímání role žáka u dětí z dětských domovů integrovaných do běžných základních škol. Diplomová práce je rozdělena na část teoretickou, metodickou a praktickou. Teoretická část se věnuje rodině, školním socializačním rolím a dlouholetým výzkumům Matějčka a Langmeiera v oblasti psychické deprivace a subdeprivace. Metodická část obsahuje cíle diplomové práce a strukturu výzkumného projektu. Praktická část zkoumá pomocí pozorovací, dotazníkové a sociometrické metody rozdíly v pojetí role žáka dětí z dětských domovů a dětí z rodinné péče a ověřuje, zda sledovaní žáci z dětského domova mají obtíže se sociálním začleněním do třídní skupiny. Klíčová slova: školní socializace, žák z DD, znevýhodněný žák, deprivace, subdeprivace, rodinaAnnotation: The thesis name The children from orphanages and their integration into the class group is focused on taking the role of student by children from orphanages. The thesis is divided into a theoretical, methodological and practical part. The theoretical part is devoted to family, school roles and long-term researches of Matějček and Langmeier on the psychological deprivation and sub-deprivation. The methodology section contains objectives of the thesis and structure of the research project. The practical part examined differences in the conception of the role of pupil children from orphanages and children from family care using observational, questionnaire and socio-metric method and verifies that the monitored pupils from the orphanage have difficulties with social integration into the class group. Keywords: school socialization, a student from the orphanage, disadvantaged student deprivation, subdeprivation, family
Keywords:
a student from the orphanage; deprivation; disadvantaged student; family; school socialization; subdeprivation; deprivace; rodina; subdeprivace; znevýhodněný žák; školní socializace; žák z DD
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/49317