Original title:
Využití arteterapeutických metod při práci s handicapovanými dětmi
Translated title:
The Art therapy's methods use at work with handicapped children
Authors:
Němcová, Jindřiška ; Vítečková, Michaela (advisor) ; Vlasáková Charyparová, Michaela (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce je zaměřena na využití arteterapeutických metod a technik u dětí s kombinovaným postižením. První kapitola je věnována charakteristice kombinovaného postižení, vymezení více vad a vlivu na osobnost dítěte. Druhá kapitola pojednává o možnostech terapií, které lze u dětí s více vadami aplikovat. Největší důraz je v práci kladen na arteterapii. Ve třetí kapitole popisujeme nejrůznější arteterapeutické metody a techniky, které lze využívat u dětí s více vadami. Čtvrtá kapitola nás seznamuje s výtvarným projevem dětí, zaměřuje se zejména na kresbu, malbu a modelování. V empirické části popisujeme občanské sdružení, ve kterém bylo šetření prováděno, a výsledky z výzkumu jsou popsány v pěti dětských kazuistikách. Klíčová slova Kombinované vady, mentální retardace, tělesné vady, dětská mozková obrna, smyslové vady, autismus, arteterapie, ergoterapie, muzikoterapie, trampoterapie, canisterapie, hipoterapie, snoezelen, metody a techniky, kresba, malba, modelováníThe thesis deals with using art therapy's methods and technique by multi-handicapped children. The first chapter characterizes multi-handicap, defines various disorders and their influence on the personality of a child. The second chapter introduces the therapy options which can be applied to multi-handicapped children, with a strong accent on artetherapy. In the third chapter there are various artetherapic methods and techniques which can be applied to multi-handicapped children. The fourth chapter shows creative expressions of children with the main accent on drawing, painting and modeling. The practical part describes civil associations where the research has been carried out, and presents the results of the research by means of five case studies. Keywords Multi-handicap, mental handicap, physical defect, cerebral defense, sensory defects, autism, art therapy, ergotherapeutics, music therapy, trampoline therapy, canistherapy, hippotherapy, snoezelen, artetherapic methods, drawing, painting, modeling
Keywords:
art therapy; artetherapic methods; autism; canistherapy; cerebral defense; drawing; ergotherapeutics; hippotherapy; Keywords Multi-handicap; mental handicap; modelin; music therapy; painting; physical defect; sensory defects; snoezelen; trampoline therapy; arteterapie; autismus; canisterapie; dětská mozková obrna; ergoterapie; hipoterapie; Klíčová slova Kombinované vady; kresba; malba; mentální retardace; metody a techniky; modelování; muzikoterapie; smyslové vady; snoezelen; trampoterapie; tělesné vady
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/48909