Original title:
"Jarní noc se dá strávit všelijak...": O fenoménu městských šifrovacích her
Translated title:
"There are many possibilities how to spend a spring night...": About City Cipher Games Phenomenon
Authors:
Daňhelková, Kateřina ; Bittnerová, Dana (advisor) ; Heřmanský, Martin (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předkládaná diplomová práce se zabývá fenoménem městských šifrovacích her. Je založena na terénním výzkumu, který proběhl v rámci čtyř městských šifrovacích her v Praze, na polostrukturovaných a neformálních rozhovorech a konečně na analýze internetových zdrojů týkajících se šifrovacích her. Práce představuje šifrovací hry jako postmoderní zábavu, která je charakteristická tím, že klade důraz na zážitek. Práce se zaměřuje především na dva okruhy témat: hru a město. Zkoumá atributy městských šifrovacích her, ptá se, jak hráči hru prožívají, a snaží se zjistit jejich motivace účastnit se hry. Ukazuje, že hráči jsou při hře vystaveni fyzickému i intelektuálnímu vyčerpání, nepohodě a jisté míře nebezpečí. Silný prožitek spojený s překonáváním vlastních limitů je důvodem, proč se ke hře stále vrací. Dalším podstatným důvodem je poněkud neobvyklé spojení typu táborové hry s prostředím města. Město představuje pro hru kulisu, která jí dodává atmosféru. Hráči ve hře město zakouší novým způsobem. Poznávají ho jinak, než jsou zvyklí. Podnikají svého druhu psychogeografickou metodu. Hra tak město nejen využívá, ale vrací mu jeho službu tím, že si k němu hráči budují vztah. Učí se jej znát. V neposlední řadě je třeba zmínit, že hra i město jsou výsostnými arénami pro uplatňování svobody.The presented Diploma Thesis deals with the phenomenon of city cipher games. Research was performed by the researcher participation in four city cipher games in Prague, by semi- structured and informal interviews and by cipher games web sites analysis It considers cipher games postmodern enjoyment which is characteristic for emphasizing an experience. The thesis is focused on two task groups: game and city. It examines city cipher games attributes, asks how players take the game and tries to realize the motivation for their participation. It shows that players undergo physical and intellectual exhaustion, discomfort and little hazard. Very strong experience connected with own limits' overcoming is the reason why they join the game again. Other essential reason is the unusual connection between a type of summer camp game and the city world. City is a coulisse with atmosphere for the game. Players experience the city in an unusual way. They learn to know it differently. They are undergoing a type of psychogeographic method. So the game not only takes benefits from the city but also creates players' relationships to the city. Players learn to know the city. It is important to mention that city and game are paramount arenas for freedom exerting.
Keywords:
city; city cipher game; freedom; game; postmodernity; psychogeography; hra; město; městská šifrovací hra; postmodernita; psychogeografie; svoboda
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/48622