Original title:
Mezi monologem a dialogem: Rozbor Buberova spisu Já a Ty
Translated title:
Between monologue and dialogue: An interpretation of Buber's book I and Thou
Authors:
Rosolová, Daniela ; Čapek, Jakub (advisor) ; Jirsa, Jakub (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato práce je věnována kritickému výkladu spisu Já a Ty ve snaze definovat hlavní body dialogické filosofie Martina Bubera. Po zařazení díla do kontextu dobového (období po první světové válce), kulturního (vliv chasidismu) a filosofického (opozice vůči imanentismu, monismu, idealismu, transcendentální filosofii aj.), je hlavním cílem práce pochopit lidskou osobu v její celkové situaci, v možnosti jejích vztahů, i v poměru k předmětnému světu. Jsoucí je představeno jako nutně podvojná struktura, popsatelná pomocí dvou základních dvojic slov Já-Ty a Já-Ono. Dialog, který je lokalizován do oblasti "mezi" Já a Ty, je oproti běžnému použití tohoto pojmu pochopen jako specifická interakce člověka a jeho okolí vyjádřitelná metaforickou strukturou oslovování-odpovídání, ve které je vyjádřena základní osobní povaha dialogu, stejně jako jeho vzájemnost a přímá návaznost. Dialog je dále definován jako zásadní postoj ke světu, který odhaluje člověku pravé, bezprostřední, transcendentní poznání a zároveň sám zakládá skutečnost. V závěru je dialogické chápání světa porovnáno s alternativním monologickým životem člověka, který zakotvuje ve světě slova Ono. Klíčová slova: personalismus, dialogická filosofie, chasidismus, filosofie náboženství, poměr, podvojnost; Já-Ty, vztah, setkání, dialog, rozhovor,...This paper is devoted to a critical analysis of the book I and Thou in the attempt to identify the main points of the dialogical philosophy as presented by Martin Buber. The introductory passages present the background of the book in terms of time (the era after WWI), cultural background (the influence of Hasidism), or the history of philosophy (an opposition to immanentism, monism, idealism, transcendental philosophy etc.). The main goal of the following interpretation is to try to understand man as a person in his complex existential situation, i.e. through his potential relationships or objectifying attitudes to the world. Being is described as a dual structure either of the basic pair of words I-Thou or of the basic pair of words I-It. As opposed to the usual use of the term, dialogue is defined as a specific interaction of man and the remaining world metaphorically expressible by the structure of addressing-responding. By this scheme, the characteristic reciprocity and direct continuity is expressed. The dialogue is also placed in the area "between" I and Thou, which mediates the genuine, immediate and transcendental knowledge constituting the reality. Finally, the dialogical attitude is compared and contrasted to the monological comprehension of the world. Key words: personalism, dialogical...
Keywords:
area "between"; dialogical philosophy; dialogue; duality; encounter; Hasidism; I-It; I-Thou; immediacy; mediation; monologue; objectivization; past; personalism; philosophy of religion; presence; reality; reciprocity; relation; relationship; bezprostřednost; chasidismus; dialog; dialogická filosofie; filosofie náboženství; Já-Ono; Já-Ty; minu; monolog; oblast "mezi"; personalismus; podvojnost; poměr; přítomnost; rozhovor; setkání; skutečnost; vztah; vzájemnost; zprostředkování; zpředmětňování
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/48136