Home > Academic theses (ETDs) > Master’s theses > Předvolební strategie malých politických stran: Případová studie TOP 09, Věcí veřejných a Strany práv občanů - Zemanovci pro volby do PS PČR 2010
Original title:
Předvolební strategie malých politických stran: Případová studie TOP 09, Věcí veřejných a Strany práv občanů - Zemanovci pro volby do PS PČR 2010
Translated title:
Election Strategy of Small Political Parties: Case Study on TOP 09, Public Affairs Party and Party of Civic Rights - Zemanovci before Czech Parliamentary Elections 2010
Authors:
Kapuciánová, Aneta ; Just, Petr (advisor) ; Lebeda, Tomáš (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce Předvolební strategie malých politických stran: Případová studie TOP 09, Věcí veřejných a Strany práv občanů - Zemanovci pro volby do PS PČR 2010 hodnotí volební kampaň zmíněných politických subjektů, jejich personální, komunikační a finanční strategii a strategii mezistranických vztahů. Autorka textu vychází z předpokladu, že malé politické strany, jimiž všechny zkoumané subjekty v době provádění výzkumu byly, vedou předvolební kampaň podobným stylem - vyhýbají se negativní kampani, v jejich čele stojí výrazná a společensky známá osobnost, která má potenciál přilákat pozornost a zájem nejen voličů, ale i médií, ke své propagaci využívají velké množství podporovatelů, kteří se stranou sympatizují. Teoretická koncepce odborného textu je založena na podobnosti politického a ekonomického pojetí marketingu, proto autorka řadí malé strany mezi mikrosegmentáře neboli výklenkáře, kteří na politickém trhu okupují pouze jeho malou část (výklenek), kterou velké politické subjekty ignorují či nemají kapacity na její dostačené pokrytí. Základem kampaně každé malé politické strany je tedy úzké vymezení se na neobsazenou část trhu, přičemž je pro subjekt klíčové, aby se orientoval i na několik dalších témat (segmentů) pro případ, že by byl na vlastním trhu pohlcen větším konkurentem, případně by...Diploma thesis Election Strategy of Small Political Parties: Case Study on TOP 09, Public Affairs Party and Party of Civic Rights - Zemanovci before Czech Parliamentary Elections 2010 assesses the election campaign of mentioned political parties, their personal, communication and financial strategy as well as their strategy of inter-parties relations. The author assumes that the small political parties, which all of the examined ones were at the time of this research, lead the campaign in a similar way - avoiding the negative campaign, they are led by a strong and well-known personality who can attract the attention not only of the voters but also of the media, and they have a large number of supporters who sympathize with the particular political entity. The theoretical concept of the text is based on the similarity of political and economic approach of marketing - therefore the author reckons the small political parties as the nichers of the political market. They can be characterized by occupying only a small niche of the political market which is ignored by the bigger political parties for those it is place of peripheral importance. Hence the basis of electoral campaign of any small political party is delineation unoccupied part of the market. Nevertheless it is crucial to simultaneously...
Keywords:
Czech Parliamentary elections 2010; election campaign; election strategy; Party of Civic Rights - Zemanovci; party positioning; political marketing; Public Affairs Party; small political party; TOP 09; malá politická strana; politický marketing; postavení strany na trhu; předvolební strategie; Strana práv občanů - Zemanovci; TOP 09; Volby do Poslanecké sněmovny 2010; volební kampaň; Věci veřejné
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/48123