Original title:
Dostupnost zařízení předškolní péče v ČR
Translated title:
Accessibility of pre-primary education in the Czech Republic
Authors:
Lešetická, Zuzana ; Hulíková Tesárková, Klára (advisor) ; Kocourková, Jiřina (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem předkládané práce je analyzovat a zhodnotit služby péče o předškolní děti v České republice z pohledu demografa. První část se zabývá teorií vztahující se k dané problematice. Dále je představen vývoj předškolního vzdělávání v ČR. Důraz je kladen na období po roce 1990. V další části je analyzována participace na předškolním vzdělávání v okresech České republiky, součástí je i mezinárodní srovnání s vybranými státy Evropské unie. V rámci práce bylo provedeno dotazníkové šetření, jehož výsledky se staly významným zdrojem pomáhajícím postihnout a na konkrétních příkladech ilustrovat současnou situaci v Praze a okolí. V poslední části práce je nastíněn možný budoucí početní vývoj dětí a s tím související zájem o předškolní zařízení. V souvislosti s problematikou návratnosti žen po mateřské a rodičovské dovolené na trh práce je odhadován počet dětí v rozlišení podle dosaženého vzdělání žen.The aim of this study is to analyze and evaluate care services for preschool children in the Czech Republic from the perspective of a demographer. The first part is concerned with theory relating to this issue. This development of preschool education in this country with an emphasis on the period after 1990 . In the next section participation in preschool education in the districts of the Czech Republic is analyzed. As a part of analysis an international comparison is also made with selected European Union countries. A survey was carried about using a questionnaire, the results of which became an importance source helping to describe and, in some cases, illustrate the current situation in and around Prague. The final part outlines the possible future development in the numbers of children and the resulting interest in preschool care. To address the problems related to the return of women to the workplace (labor market) after maternity leave, the number of children are estimated and grouped according to the levels of education of the women.
Keywords:
day nursery; family policy; pre-primary education; prediction of the numbers of children; mateřská škola; prognóza počtu dětí; předškolní vzdělávání; rodinná politika
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/47942