Název:
Školní pokus ve výuce chemie-minulost a součastnost
Překlad názvu:
School experiment in the teaching process-the past and the present
Autoři:
Koloros, Petr ; Čtrnáctová, Hana (vedoucí práce) ; Kolář, Karel (oponent) ; Sirotek, Vladimír (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] RNDr. Petr Koloros: Školní pokus ve výuce chemie-minulost a současnost. Disertační práce, Univerzita Karlova. Přírodovědecká fakulta, Katedra učitelství a didaktiky chemie. Školitelka: Prof. RNDr. Hana Čtrnáctová, CSc., PřF UK Praha, 2011. V práci je uveden školní chemický pokus v jeho historickém vývoji až do současnosti. Jsou citovány a hodnoceny zdroje školních chemických experimentů, které jsou seřazeny podle roku vydání. V další části práce je sledováno zařazení pokusů v různých fázích výuky chemie v současné škole a jsou ukázány nové možnosti a trendy, které souvisejí s novými technickými možnostmi nejen laboratorní techniky jako je měření fyzikálních veličin, ale i pokroky didaktiky oboru. Nové je též v práci spojení reálného školního pokusu s tvorbou pojmové mapy. Vyjadřuje se tím záměr pomoci při interpretaci experimentálních faktů pomocí pojmů, které zařadíme do určité struktury. V příloze je též publikace "Zajímavé pokusy pro osvojování učiva chemie" a DVD se záznamem konkrétní vyučovací hodiny na téma "Porovnání vlastností vodíku a kyslíku v pokusech a tvorba pojmové mapy", od září 2011 přístupné na www.rvp.cz. Klíčová slova: střední školy, rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program, výuka chemie, školní chemická laboratoř, školní chemický pokusRNDr. Petr Koloros: School experiment in the teaching process - the past and the present. Dissertation Thesis, Charles University, Faculty of Natural Science, Department of Chemistry Teaching and Didactics, Supervisor: Prof. RNDr. Hana Čtrnáctová, CSc., PřF /= Faculty of Natural Science/ UK Prague, 2011. The thesis deals with the school chemical experiment in its historical development till the present time. There are quoted and assessed sources of school chemical experiments which are put in the chronological order. The next part of the thesis is focused on the incorporation of experiments into different phases of the teaching process of chemistry in the contemporary school and there are showed new possibilities and trends which are connected with new technical possibilities of the laboratory technologies such as measuring physical quantities but also with the didactics branch progress. Connecting of the real school experiment with forming the conceptual map is a new feature involved in the thesis. It intends to help in the course of the experimental facts interpretation by means of the concepts which are classified into a particular structure. The appendix presents the publication: "Interesting Experiments for Learning Chemistry" and DVD including a record of a particular lesson named:...