Original title:
Kategorie reflexivity v česko-ruském kontextu s ohledem na moderní metody výuky češtiny cizincům
Translated title:
The category of reflexivity in Czech-Russian context with regard to modern educational methods in Czech language education for foreigners
Authors:
Kovbová, Kristýna ; Lendělová, Věra (advisor) ; Rajnochová, Natalie (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předmětem diplomové práce je analýza kategorie reflexivity v češtině ve srovnání s ruštinou, následně navržení a sestavení jazykové příručky ke kategorii reflexivity pro rusky hovořící studenty českého jazyka pro úrovně A1 - B2 dle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky (SERRJ). V teoretické části práce jsou na základě vybraných studií analyzovány jednotlivé aspekty kategorie reflexivity v češtině, tedy především reflexivní forma slovesná, reflexivní deagentiv a reflexivní sloveso. Následuje návrh vlastní klasifikace kategorie reflexivity, v němž je systematizován prostudovaný materiál pro potřeby vytvoření jazykové příručky. Cílem praktické části naší práce bylo navrhnout a sestavit jazykovou příručku ke kategorii reflexivity v češtině na materiálu ruského jazyka, vzhledem k tomu, že analýzou současných učebních materiálů k výuce češtiny pro cizince bylo zjištěno, že kategorii reflexivity není přikládána náležitá pozornost, klasifikace reflexiv a reflexivních forem slovesa je nedostatečná, mnohdy dokonce chybí. Při sestavování vlastního učebního materiálu jsme vycházeli ze současné metodické báze pro češtinu jako cizí jazyk SERRJ, podle níž jsme definovali gramatické a lexikální kompetence pro jednotlivé úrovně A1, A2, B1, B2, na základě kterých byla následně navrženy a sestaveny...The main objective of this thesis is to describe category of reflexivity in Czech language based on Russian language material, followed by design and formation of language handbook to category of reflexivity for foreign students of Czech language for A1 - B2 levels in accordance with Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment (CEFR). In the theoretical part individual aspects in category of reflexivity in Czech language are described. Mainly reflexive form of verbs, reflexive deagentive forms and reflexive verbs. The proposal of our own clasification category of reflexivity comes after and it incorporates explored material, which is systemized for design and formation of educational materials. The main target of the practical part is to design and form language handbook to category of reflexivity in Czech language. After the analysis of current educational materials we realized category of reflexivity is not taken in consideration enough, sometimes it is missing at all. In the process of creation of the educational material itself we followed the current methodological base CEFR for Czech language as foreign language. We defined grammar and lexical competences for individual A1, A2, B1, B2 levels in accordance with CEFR. Based on all above rules four...
Keywords:
category of reflexivity; CEFR; reflexive deagentive forms; reflexive form of verbs; reflexive passive; reflexive verbs; kategorie reflexivity; reflexivní deagentiv; reflexivní forma slovesná; reflexivní pasivum; reflexivní sloveso; SERRJ
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/46772