Original title:
Multikulturní rysy v díle Tomsona Highwaye
Translated title:
Putting Chopin and the Rez together: multicultural features of Tomson Highway's work
Authors:
Marešová, Jana ; Kolinská, Klára (advisor) ; Jindra, Miroslav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] The thesis titled Putting Chopin and the Rez Together: Multicultural Features in Tomson Highway's Work focuses on the work of renowned Native Canadian playwright, novelist, and musician Tomson Highway. The paper analyses those features of his writing and music that express the idea of multiculturalism and hybridity. It discusses the nature of the characters in his work and the image of the central character of Native mythology, the trickster. The analysis of dramatic techniques and music shows the way Highway combines his Euro-Canadian education and Native sensibility. Highway supports and promotes the notion of multiculturalism by his work. It has helped him to find personal as well as creative independence.Tato diplomová práce nazvaná Multikulturní rysy v díle Tomsona Highwaye se zaměřuje na dílo domorodého kanadského spisovatele a hudebníka Tomsona Highwaye. Práce rozebírá ty prvky jeho díla, které vyjadřují myšlenky multikulturalismu a hybridity. Zabývá se podobou postav v jeho díle a zobrazením hlavní postavy mytologie původních obyvatel Kanady, postavy šibala. Způsob, jakým Highway spojuje své vzdělání postavené na evropsko-kanadských základech a svou citovou vnímavost pramenící z kultury jeho lidu, ukazuje analýza dramatických prostředků a hudby v jeho díle. Highway svým dílem podporuje a prosazuje představy multikulturalismu. On sám díky němu totiž našel svou osobní i uměleckou volnost.
Keywords:
Tomson Highway Native Canadian literature trickster multiculturalism hybridity cabaret; Tomson Highway literatura původních obyvatel Kanady šibal multikulturalismus hybridita kabaret
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/46155