Název:
Testování anglických kolokací u českých studentů angličtiny
Překlad názvu:
Testing English collocations in Czech learners of English
Autoři:
Vaňková, Lenka ; Klégr, Aleš (vedoucí práce) ; Čermák, Jan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2012
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] The present study focuses on English collocations and their testing in Czech learners of English. Since the importance of collocations and phraseology as a linguistic discipline has not been recognised until recently, these concepts are introduced from the general point of view. First, the attention is given to the history of phraseology and its underlying principles as well as to the major approaches to it. Second, phraseological units are described from the point of view of their categorisation and of some influential typologies of these units. The main focus of interest is collocations, particularly major approaches to them as well as criteria commonly used to describe and delimit collocations from other types of prefabricated units and their definition and classification. Previous research on collocations in learner English is also outlined. The analytical part (based on Granger's (1998) study) analyzes the results of testing English collocations in Czech learners of English. The main focus is on whether these results confirm or deny the results of Granger's study, as well as on the learners' knowledge of and ability to use collocations, particularly on their (non)attaining the native "ideal."Tato diplomová práce se zabývá anglickými kolokaci a jejich testováním u českých studentů angličtiny. Význam kolokací v jazyce a frazeologie jako lingvistické disciplíny byl objeven teprve nedávno a proto se teoretická část nejprve zaměřuje na ustálená slovní spojení a frazeologii z obecného hlediska. Je zde stručně nastíněna historie a základní principy frazeologie a následně hlavní přístupy k této lingvistické disciplíně. Další část je zaměřena na ustálená slovní spojení, zejména na jejich kategorizaci a důležité typologie. Hlavním bodem práce jsou kolokace, se zaměřením na hlavní přístupy ke kolokacím, na kritéria sloužící k jejich odlišení od ostatních typů ustálených slovních spojení a z nich plynoucí definice a klasifikace. Dále je také stručně shrnut dosavadní výzkum kolokací. Analytická část (založená na studii S. Granger) zkoumá a popisuje výsledky testování anglických kolokací u českých studentů angličtiny. Hlavním cílem této části je zjistit, zda (nebo do jaké míry) výsledky testů potvrdí výsledky Granger a také prozkoumat míru úspěšnosti českých studentů u jak (pasivního) rozpoznávání, tak u (aktivního) užívání anglických kolokací.
Klíčová slova:
Frazeologie; kolokace; ustálená slovná spojení; collocations; Phraseology; prefabricated units