Original title:
Dopady šrotovného v České republice
Translated title:
Impacts of a scrappage program: The case of the Czech Republic
Authors:
Korba, Pavel ; Dózsa, Martin (advisor) ; Hrušová, Ivona (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato práce analyzuje dopady šrotovacích programů na výrobce osobních automo- bilů v České republice. Program šrotovného byl zaveden ve třinácti státech Evropské unie jako možné řešení propadu poptávky po nových osobních automobilech v le- tech 2008 a 2009 v důsledku ekonomické krize. Šrotovné nebylo v České republice zavedeno, i když byl schválen zákon, který to umožňuje. První kapitola obecně před- stavuje program šrotovného, zvažuje jeho výhody a nevýhody a spojuje ho s automo- bilovým trhem v České republice. Dále studuje pozici českých výrobců na domácím i evropském trhu. Druhá kapitola se věnuje šrotovacím programům v jednotlivých státech EU, kdy na základě statistik získaných od automobilových výrobců analy- zujeme změny jejich dodávek zákazníkům v jednotlivých státech. Ve třetí kapitole jsme ekonometrickou analýzou určili hlavní determinanty poptávky po nových osob- ních automobilech v České republice a porovnali je s výsledky dalších studií. Na jejich základě určujeme očekávanou změnu poptávky po nových osobních automobi- lech v důsledku zavedení šrotovného v České republice a její dopady na jednotlivé výrobce. V závěru jsou shrnuty výsledky.In this thesis we are analyzing impacts of scrapping programs on production of per- sonal cars in the Czech Republic. The scrappage scheme was introduced in thirteen states of the European Union as a possible solution to decline of demand for new per- sonal cars in 2008 and 2009 as a consequence of economic crisis. The scrappage scheme has not been introduced in the Czech Republic, even though the law permitting this scheme has been passed. The first chapter introduces a scrapping scheme in gene- ral, compares advantages and disadvantages and connects a scrapping scheme with the automotive industry of the Czech Republic. Furthermore, the position of Czech producers on domestic and European market is studied in this chapter. The second chapter concerns scrapping schemes in particular states of the European Union. We analyze the change of deliveries of producers to customers in particular states using data provided by these producers. In the third chapter an econometric analysis is used to identify main determinants of the demand for new personal cars and these determinants are compared with results from previous studies. The expected change of demand for new personal cars as a consequence of scrapping scheme is based on these determinants estimated and the impacts of this expected change on...
Keywords:
car fleet renewal; determinants of the demand for new vehicles; production of vehicles; sales of vehicles; scrappage program; determinanty poptávky po nových automobilech; obnova vozového parku; prodej automobilů; produkce automobilů; šrotovné
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/45471