Original title:
ČLR a USA v mírových operacích OSN v letech 1989-2010
Translated title:
China and USA in UN peacekeeping operations in 1989-2010
Authors:
Evanová, Jitka ; Karlas, Jan (advisor) ; Bureš, Oldřich (referee) ; Fürst, Rudolf (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] ČLR a USA v mírových ooperacích OSN v letech 1989-2010 Mgr. Jitka Evanová Anotace Práce se zabývá rostoucí rolí Číny a klesající aktivitou USA v mírových operacích OSN od roku 1989. Jejím cílem je najít příčiny jejich chování. Nejprve jsou popsány vybrané teorie mezinárodních vztahů - neorealismus, jeho modifikovaná verze a anglická škola, dále jsou určeny nezávislé proměnné a formulovány hypotézy. Následuje empirická část, která se na základě tří ukazatelů zabývá měnící se čínskou a americkou aktivitou v mírových operacích OSN. Těmito ukazateli jsou hlasování v Radě bezpečnosti, personální účast v mírových misích a příspěvky do rozpočtu pro mírové operace OSN. Dále jsou pomocí metody shody, která určuje vysvětlující sílu teorií, testovány hypotézy. Existuje-li shoda mezi skutečností a předpokladem, existuje možnost kauzálního vztahu mezi nezávislou a závislou proměnnou. Docházím k závěru, že největší vysvětlující sílu má modifikovaný neorealismus, neboť jak v případě Číny, tak v případě USA existuje shoda mezi jejich skutečným a předpokládaným jednáním. Anglická škola do jisté míry vysvětluje chování Číny, ale v případě USA je její vysvětlující schopnost slabá. Neorealistické předpoklady se nepotvrdily ani v jednom případě. Na závěr navrhuji možnosti dalšího výzkumu.China and USA in UN Peace Operations in 1989-2010 Mgr. Jitka Evanová Summary The thesis discusses the growing role of China and decreasing role of USA in UN peace operations since 1989 with the aim to find the reasons behind their behavior. First, two chosen theories of international relations - neorealism and its modified version and English school - are described, independent variables determined and consequent hypotheses formulated. Second, the increasing Chinese and decreasing American activities in UN peace operations is shown by describing their gradually changing behavior in three areas: voting in the Security Council, personnel contributions to peacekeeping operations and financial contributions to the UN peacekeeping budget. Third, the hypotheses are tested using the congruence method that examines the explanatory power of the theories. If a reality is consistent with the hypotheses' prediction, there is a possiblity of a causal relationship between independent variable and the dependent one. I conclude that modified neorealim has the highest explanatory power as its predictions are consistent with the outcome in both cases. English school can to a certain degree explain Chinese behavior but is weak in the American case. Neorealist predictions are weak in both cases. In the end, I suggest possible...
Keywords:
China; English school; humanitarian intervention; neorealism; UN peace operations; USA; anglická škola; humanitární intervence; mírové operace OSN; neorealismus; USA; ČLR
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/45154