Original title:
Modernizace ve výuce čtení a psaní na 1. stupni základní školy
Translated title:
Modernization in Teaching of Reading and Writing on the 1st Elementary Level of Elementary School
Authors:
Vlašínová, Irena ; Wildová, Radka (advisor) ; Lencová, Radana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá třemi oblastmi modernizace čtení a psaní, které jsem si zvolila, protože je považuji za nejaktuálnější. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá základními pojmy k dané problematice a dále se věnuje obecně teorii počáteční gramotnosti čtení a psaní. Velký důraz v práci je dán na oblasti zkoumání, a to na psací písmo Comenia Script, hodnocení čtení a psaní na 1. stupni ZŠ a na projekty, které jsou spíše tematicky propojené s učivem zaměřeným především na čtení a psaní. Praktická část je vytvořena z kvantitativního výzkumu a jeho hlavním cílem je zjistit, jak se uplatňují dané oblasti v procesu učení. Tedy praktická část bude ze tří oblastí modernizace, které považuji z mého pohledu za nejvíce rozšířené. Výzkumné šetření bylo provedeno pomocí dotazníků a pozorováním. V podstatě jde o sondu, jak se uplatňuje Comenia Script u dětí na 1. stupni ZŠ a jaká je informovanost veřejnosti. V této části jsou i prezentovány výsledky a celkové vyhodnocení dané problematiky. Klíčová slova: prvopočáteční čtení a psaní, hodnocení a diagnostika čtení a psaní, znaky písma a čtení, Comenia Script, projektová výuka, projektová metodaDissertation deals with three areas of modernization of reading and writing which I chose, considering them the most actual. The work is divided into theoretical and practical part. Theoretical part of the dissertation is concerned with basic terms of the given topic and is generally devoted to the theory of initiatory iteracy of reading and writing. Great emphasis is put on the field of research, especially on handwriting Comenia Script, evaluation of reading and writing on the 1st level of Elementary School and on the projects which are tematically connected to the subject matters focused particularly at reading and writing. Practical part of the dissertation compounds of quantitative research and its objective is finding out how the given areas are applied in the process of learning. This part of the research is concerning the three areas of modernization which I consider the most prevalent. The research project was accomplished by question-forms, observation and test of the readers' literacy. The work is in a way a probe, testing how Comenia Script is enforced at the 1st level of Elementary School with help of transcript and reading of the unfamiliar text. In this part there are also results and total evaluation of the particular matters presented. . Key words: initiatory literacy of reading...
Keywords:
primární vzdělávání; prvopočáteční čtení a psaní; učitel; vzdělávací program; výukové metody; žák v 1. třídě základní školy
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/44699