Název:
Do jaké míry mohly být učebnice matematiky politicky "nevinné"? Odraz dějinných skutečností v matematických slovních úlohách v letech 1938-1952
Překlad názvu:
To what extent could mathematical textbooks be politically "innocent"? The reflection of historical events in mathematical "applied problems" in the years 1938-1952
Autoři:
Sýkorová, Pavla ; Havlůjová, Hana (vedoucí práce) ; Hnilica, Jiří (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] V českých matematických učebnicích z let 1938-1952 sleduji odraz historické skutečnosti ve slovních úlohách. Na základě vymezení historické skutečnosti je sledován obsah zadání slovních úloh, jeho proměna a vliv na přijetí, přepracování a vyřazení učebnic. Práce je strukturována tak, že nejdříve jsou představeny historické události, poté jsou jejich důsledky sledovány v konkrétních úlohách, jejichž obsah měl následně vliv na používání učebnice ve výuce. Případová studie je věnována Eduardu Čechovi, význačnému matematikovi, jehož učebnice vycházely téměř po celé vymezené období a jehož názory a postoje charakterizují vliv politické situace na tehdejší autory učebnic.This work monitors the reflection of historical reality in "mathematical applied problems" in the Czech mathematical textbooks from the period of years 1938 -1952. I try to put the actual historical context in a connection with the real situation at that time. The work is structured in a way that the account of historical facts is stated first and then it is explained how the contents of the "mathematical word problems" was influenced by the current situation at that time. I also trace how their contents affected whether the textbooks were going to be redone or rejected. A case study is dedicated to Eduard Čech, a significant mathematician, whose books were published almost throughout this specified period and whose opinions and attitudes characterize the influence of the political situation at these textbooks.
Klíčová slova:
1938-1952; Eduard Čech; slovní úlohy v matematice; totalitní režimy; učebnice matematiky; školství; 1938-1952; Eduard Čech; mathematical applied problems; system of education; textbooks of mathematics; totalitarian systems