Original title:
Práce s chybou na hodinách cizího jazyka
Translated title:
Mistake management in a foreign language classroom
Authors:
Volkova, Ekaterina ; Liptáková, Zuzana (advisor) ; Rozboudová, Lenka (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
rus Abstract:
[eng][cze] The aim of the thesis is to design general recomendations on mistake management in a foreign language classroom which would meet both teachers' and learners' requirements and methods of mistake management in a foreign language classroom which would contribute to development of learners' communicative competence. The following methods were used in the research: analysis of literature on pedagogy, psychology and methodology of foreign language teaching, interview, questionnaire and observation. Thirteen general recommendations and fifteen methods of mistake management in a foreign language classroom which contribute to the development of learners' communicative competence were designed as a result of the research.Cílem dané práce je zaprvé vypracování obecných doporučení k práci s chybou na hodinách cizího jazyka, které budou odpovídat jak požadavkům učitelů, tak i požadavkům žáků, a za druhé vypracování metod práce s chybou na hodinách cizího jazyka, které budou podněcovat budování komunikační kompetence žáků. Pro dosažení daného cílu byly vybrány následující výzkumní metody: analýza vědecké literatury z oblasti pedagogiky, psychologie a metodologie výuky cizího jazyka, písemní a ústní dotazování učitelů a žáků, metoda pozorování. Výsledkem dané práce je třináct obecných doporučení a patnáct vyzkoušených v praxi metod práce s chybou na hodinách cizího jazyka, které podněcují budování komunikační kompetenci žáků.
Keywords:
a mistake; communicative competence; communicative skills; language accuracy; language devices; language fluency and appropriacy; methods of mistake management; коммуникативная компетенция; ошибка; приемы работы с ошибкой; речевые умения; языковая беглость и уместность; языковая точность; языковые средства
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/41827