Název:
Vliv médií na proměnu demokracie
Překlad názvu:
The Media Influence on Transformation of Democracy
Autoři:
Půlpánová, Barbora ; Pehe, Jiří (vedoucí práce) ; Slačálek, Ondřej (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Masová média jsou od prvopočátku nedílnou součástí demokracie. Nejen že jsou ukazatelem jejího správného fungování, ale svou podstatou jí rovněž utvářejí. Při pohledu do historie je patrné, že technologický pokrok a změna ve způsobu informování vždy stály také u proměny v politické oblasti. Spolu s narůstajícím vlivem však začala média ztrácet svojí původní funkci prostředníka mezi veřejnou sférou a politikou, a z kritického mezičlánku se postupem času stal významný hybatel společenského dění. Klasická média, tedy tisk, rádio a televize, tak částečně nesou odpovědnost za komercionalizaci veřejného prostoru a depolitizaci občanů - jevů, jež jsou vlastní současné podobě většiny zastupitelských demokracií. Když se k tomu připojí silný vliv globalizace, který významně oslabuje legitimitu národního státu, zjistíme, že řada aspektů klíčových pro demokracii, je v ohrožení. Určitou naději proto představují média nová, internet a sociální sítě, jež svou interaktivní podstatou zatahují občana zpět do centra dění. Od toho si proto řada odborníků slibuje zvýšení občanské angažovanosti a možné vytvoření nového demokratického uspořádání založeného na větší participaci. KLÍČOVÁ SLOVA Masová média, demokracie, veřejná sféra, občanská angažovanost, internet, sociální sítě, participativní demokracie, deliberativní...Mass media has always played the key role in democratic process. They are not only the indicator of its right functioning, but also the iniciator. From historical point of view is obvious, that technological progress and changes in the way of informing people were related to the political area. But with the increasing role of media, they changed their position from pure mediators of informations to the main actors of social and political life. The ‚old' media, such as newspapers, radio and television, are therefore partly responsible for commercialization of the public sphere and also for its depolitization. With contribution of the globalization effect on today's world, which causes besides other things the weakening of the nation state, there are only a little of the key democratic aspects left. Some find the solution in the ‚new' media represented by the Internet and social media, which are more interactive so they could get the citizens back to the game. And right in the increase of civic engagement see the theorists the potencial for creating a new democratic order based on high-level participation. KEY WORDS Mass media, Democracy, Public Sphere, Civic Engagement, Internet, Social media, Participative Democracy, Deliberative Democracy
Klíčová slova:
deliberativní demokracie; demokracie; internet; Masová média; občanská angažovanost; participativní demokracie; sociální sítě; veřejná sféra; Civic Engagement; Deliberative Democracy; Democracy; Internet; Mass media; Participative Democracy; Public Sphere; Social media