Original title:
Česká socialistická reklama v první polovině osmdesátých let
Translated title:
Czech socialistic advertisement in the first half of 80s
Authors:
Kvasnicová, Sandra ; Halada, Jan (advisor) ; Vošahlíková, Pavla (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce "Česká socialistická reklama v první polovině osmdesátých let" pojednává o reklamním (respektive propagačním) průmyslu v socialistickém Československu. Reklama tohoto období nese jiné znaky než reklama, kterou známe dnes. Díky centrálně plánovanému hospodářství a téměř nulovému konkurenčnímu prostředí byly reklamy minulého režimu velice specifické. V Československu nebyl klasický trh nabídky a poptávky, tudíž reklamy a upoutávky na propagované zboží byly vyráběny za účelem zvýšení povědomí o produktu, často z důvodu jeho nadbytku. Nikoliv kvůli odlišení se od podobného produktu. Tehdejší reklama s sebou nesla i prvky, které měly občany vychovávat k státnímu a ideologickému myšlení. Hlavní pozornost se věnuje ideologickým teoriím propagace a samotnému procesu tvorby reklamy. Neméně podstatnou složkou práce tvoří charakteristické rysy socialistické propagace, které v dnešní reklamě již takové místo nemají. V závěru práce a přiložené příloze jsem vybrala rozličné reklamní výstupy, na kterých si lze dobře dobu socialismu představit. Svou roli zde významně hrály i propagační podniky, jako byl například Rapid, Merkur či ČTK-Made in Publicity. Významným bodem práce je televizní propagační tvorba symbolizovaná legendární postavičkou Pana Vajíčka.Diploma thesis "Czech Socialistic Advertising in the First Half of 1980s"deals with advertising (or propagation) industry in socialistic Czechoslovakia. The advertising of this age had different signs than commercials we know now. The commercials were quite specific, thanks to the centrally planned economy and no competitive environment. There were no classic supply - demand market, therefore the commercials and advertising itself were made to increase the product's awareness, often because of its surplus. Not to differ it from similar ones. The socialistic advertising, apart from offering products, had to educate the Czechoslovakian population to think both in state and ideological way. The main part of this work deals with ideological theories of propagation and to the process of creating such commercials. Quite a strong role played promotion companies, such as Rapid, Merkur or ČTK-Made in Publicity. Important part of the bachelor thesis is a television propagation symbolized by legendary character called Pan Vajíčko (Mister Egg).
Keywords:
Pan Vajíčko; promotion companies; Propagation; socialism; television commercials; Pan Vajíčko; Propagace; propagační agentury; socialismus; televizní reklamy
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/40933