Název:
Média a předvolební výzkumy: kvantitativní obsahová analýza vybraných českých deníků před volbami do PSP ČR v roce 2010
Překlad názvu:
Media and pre-election polls:quantitative analysis of the Czech major daily newspapers before parliamentary elections in 2010
Autoři:
Kálalová, Kateřina ; Kunštát, Daniel (vedoucí práce) ; Škodová, Markéta (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] (abstrakt) Diplomová práce s názvem Média a předvolební výzkumy: kvantitativní obsahová analýza vybraných českých deníků před volbami do PSP ČR v roce 2010 se zabývá způsobem, kterým média uchopují a zpracovávají výsledky výzkumů veřejného mínění zaměřených na tématiku voleb, konkrétně se jedná o výzkumy volebních preferencí. Autorka vychází z teorie agenda setting, která předpokládá, že média mohou do určité míry nastolovat témata a tím určovat, o čem či jak má publikum smýšlet. V případě uveřejňování volebních výzkumů tedy média mohou určitým, avšak těžko zjistitelným, způsobem působit na občany-voliče. Z tohoto důvodu je důležité zaměřovat se na kvalitu a způsob zprostředkování výzkumů skrze masové sdělovací prostředky. Medializace těchto dat by měla být úplná a jasná tak, aby zamezovala dezinterpretaci a správně nakládala se statisticky zjišťovanými daty. Pomocí kvantitativní obsahové analýzy je rozebráno celkem 74 mediálních příspěvků z pěti nejčtenějších českých deníků za období leden-květen 2010, které čtenářům předkládají výsledky volebních šetření. Skrze výsledky analýzy je zhodnocena úroveň práce českých médií s tímto typem sociologických šetření. Závěr předkládá doporučení pro zlepšení dané situace.The thesis titled Media and Pre-Election Polls: Quantitative Analysis of the Czech Major Daily Newspapers before Parliamentary Elections in 2010, deals with the manner in which the media grasp and process the results of opinion polls focused on the theme of elections, namely pre-election polls. The attitude of the author toward this topic is based on the agenda setting theory, which assumes that the media can, to some extent, set the topics and thus determine how (and that) the audience think about them. In the case of publication of pre- election surveys can therefore media, to some, but hardly detectable extent, influence the citizens-voters. For this reason it is important to focus on how exactly the mass media work with the statistic data and how they make them available to the wide public. Media coverage of these data should be complete and clear in order to prevent misinterpretation and for the data to be correctly handled. Through the quantitative content analysis of media outputs (in total 74 articles) from the five most popular Czech daily newspapers in the period January to May 2010 it was researched if the media work with pre-election polls results properly. Based on the analysis and its results, the recommendations were concluded for the situation to be improved.
Klíčová slova:
exit polls; předvolební průzkumy; předvolební výzkumy; stranické preference; volební model; volební preference; volební prognóza; volební průzkumy; volební výzkumy; voličské preference; exit polls; opinion polls; pre-electional polls