Original title:
Caetano Veloso a brazilský tropikalismus
Translated title:
Caetano Veloso and the Brazilian tropicalist movement
Authors:
Tichý, Milan ; Housková, Anna (advisor) ; Dufková, Vlasta (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Resumé: Magisterská diplomová práce Caetano Veloso a brazilský tropikalismus analyzuje stejnojmenné hudební hnutí, které proběhlo v Brazílii v letech 1967 a 1968. Na pozadí zlomového politického vývoje konce dekády sleduje jeho souvislosti a vzájemné synergie s avantgardním uměním vznikajícím ve stejné době na poli inovátorské výtvarné tvorby Hélia Oiticicy, radikálního divadla Oficina, Glauberem Rochou zastoupenou novou vlnou brazilského filmu nebo skupinou konkretistických básníků kolem bratrů Camposů. Dále se zabývá vazbami a podobnostmi hnutí s esteticko-filozofickými pozicemi brazilských modernistů a sleduje význam tropikalismu pro další směřování brazilské písňové tvorby. Této analýze předchází shrnutí celého vývoje brazilské hudebnosti, které mapuje nejen její kořeny, ale i všechny klíčové momenty, impulsy, trendy a vzájemné souvislosti. Důraz je kladen na v Brazílii dominantní tvorbu písňovou.The thesis Caetano Veloso and Brazilian tropicalism analyses the music movement of the same name, which took place in Brazil between 1967 and 1968. It traces its context and mutual synergies with avantgarde art, which originated at the same time in the innovatory art of ????, in the radical theatre Oficina, in the new wave of brazilian cinema represented by Glauber Rocha or in the work of a group of concrete poets led by the Campos brothers; all of this with regard to the landmark political development of the end of the decade. The thesis also deals with the connections and similarities of the movement with the aesthetic and philosophical positions of Brazilian modernists and it traces the significance of tropicalism for the further orientation of Brazilian songwriting. This analysis is preceded by a summary of the overall development of Brazilian music, mapping not only its roots but also all of the key moments, impulses, trends and mutual connections. The emphasis is put on the art of songwriting, which is dominant in Brazil.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/39965