Original title:
Role vzdělávacího procesu v integraci osob s mentálním postižením
Translated title:
Role of educational system in integration of people with mental retardation
Authors:
Calábková, Anna ; Kotrusová, Miriam (advisor) ; Tomášková, Vladimíra (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá analýzou vzdělávacího systému při procesu integrace žáků s mentálním postižením v primárním vzdělávání na běžných nespecializovaných základních školách. Cílem práce je charakteristika vzdělávacího systému a jeho možností vzhledem ke specifikacím mentální retardace, vytyčení hlavních problémů ve vzdělávacím systému pro osoby s mentálním postižením a navržení opatření, která by vedla ke zlepšení vzdělávání mentálně postižených. Práce využívá metod expertního šetření, konkrétně rozhovorů s klíčovými aktéry a dotazníkové šetření. Vychází zejména z práva každého jedince na vzdělání, z konceptu vzdělavatelnosti a street-level byrokracie. Práce podrobně popisuje pojmy integrace a inkluze a vysvětluje tyto směry vzhledem k problematice vzdělávání mentálně postižených žáků. Problematika je zasazena do širšího mezinárodního a legislativního kontextu. V rámci ČR jsou charakterizovány hlavní problémy v oblastech odborné přípravy, financování a postojů. Uvedené příklady dobré praxe ze zahraničí jsou inspirací pro návrh doporučení směřující ke zlepšení stávajícího stavu vzdělávacího systému pro osoby s mentálním postižením.This thesis is focused on analysis of educational system during the process of integration of mental disabled pupils - especialy during basic education at primary schools in mainstreaming. Characteristics of the educational system and its opportunities, considering the specification of mental disability, is the main intention of this dissertation. Another accents are put on main problems in educational system for mentaly disabled people as well as designing the ways that lead to improvement of attainment of pupils with special needs.There are used methods of expert investigation - especially of interviews with principal actors and question-forms. Basis for this are: rights of everyone to recieve education, premise that everyone is educatable and theory of streel level-byrocracy. Detailed look is focused on terms 'integration' and 'inclusion' plus its explanation in terms of matters that is related to education of mental disabled pupils. Issue is incorporated to the wider international and juridical connection. Considering Czech Republic I joined a special characteristic of general problems in the field of professional preparation, financing and attitude. I have mentioned how good examples in foreign countries could be the true kind of inspiration that leads to improvement of actual educational statement for...
Keywords:
basic education; educational systém; inclusion; integration; mental retardation; right to education; speciál education; inkluze; integrace; mentální postižení; právo na vzdělání; speciální vzdělávání; vzdělávací systém; základní vzdělávání
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/39906