Original title:
Srovnávání procesu integrace dětí v běžných základních školách a ve školách s programem Začít spolu
Translated title:
Comparison of the integration proces of children at common primary schools and at schools with programme Step by Step
Authors:
Šindelářová, Veronika ; Wildová, Radka (advisor) ; Křivánek, Zdeněk (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato práce si klade za cíl přiblížit a co nejkonkrétněji popsat proces a organizaci integrace (inkluze) dětí v běžných základních školách a v základních školách se vzdělávacím programem Začít spolu. Záměrem je tyto dva typy škol postavit vedle sebe a provést srovnání jejich přístupu k dané problematice. Výsledky by měly pomoci rodičům dobře zvolit instituci pro základní vzdělávání svých dětí, které mají jakékoli znevýhodnění, měly by pomoci také pedagogům, kteří hledají co nejvíce podnětů a možností k začlenění všech žáků do třídy. Důležitým vedlejším výstupem šetření je zjistit, jak kvalitně jsou učitelé a učitelky na 1. stupni základních škol seznámeni s procesem integrace žáků.The aim of the thesis is to describe in great detail the process and organization of integration (inclusion) of common primary school children and those of primary schools with the educational programme Step by Step. The focus of the thesis is to put these two school types side by side and compare their attempt to the issue. The results should work as an help for parents' to choose the right institution necessary for the elementary education of their children suffering from any kind of handicap, they should help also the educators searching for many initiatives to integrate all the pupils to a group. Another important output of the thesis is to find out the level of primary school teachers awareness with the process of the pupils' integration.
Keywords:
alternative education; common primary school; comparison; educational programme Začít spolu (Step by Step); inclusion; integration; alternativní vzdělávání; běžná základní škola; inkluze; integrace; srovnávání; vzdělávací program Začít spolu
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/39744