Original title:
Mozaika a fragment. Tři ukázky italského postmoderního románu
Translated title:
The mosaic and the fragment. Threee examples of the Italian postmodern novel
Authors:
Štichauerová, Olga ; Flemrová, Alice (advisor) ; Pelán, Jiří (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zaměřuje na analýzu tří italských románů z období poslední třetiny dvacátého století, na nichž se snaží demonstrovat rysy postmoderní poetiky, především motiv fragmentu a mozaiky jako jednoho z charakteristických rysů postmoderního textu založeného na heterogenitě a pluralitě. Úvodní kapitola přináší stručný přehled teoretických přístupů k otázce postmodernismu obecně, přičemž se vychází ponejvíce z pojetí Wolfganga Welsche (srovnání moderního a postmoderního myšlení v otázce jednoty a plurality) a z italské semiotiky. V následujících kapitolách je pak podrobněji zkoumán motiv rozpolcené postavy (na příkladu románu Notturno indiano Antonia Tabucchiho), heterogenního prostoru (v textu Alessandra Baricca City) a fragmentarizovaného příběhu (Italo Calvino - Se una notte d'inverno un viaggiatore). V závěru jsou všechny tři romány nahlédnuty v širším kontextu a přes formální i tematickou různorodost pojednávaných textů jsou mezi nimi nalezeny určité paralely, plynoucí především z dalších společných rysů postmoderní literatury, ale i z podobných narativních postupů.The presented thesis tries to show the main characteristics of the postmodern poetics presenting three examples of Italian novels of the last third of the twentieth century. All of these pieces work with the motive of the fragmentarity, disharmony and the mosaic in the different basic elements of the text: the character, the space and the story as a whole. The fragmentarity is considered as a sign of the postmodern art and literature that is based on the breakdown of unity, on plurality in contrary to the peroid of modernism. The introduction briefly presents different theoretical approaches to the question of postmodernism, especially the concept of Wolfgang Welsch and Italian semiotics. Three main chapters are focused on the motive of the fragmented figure (in the novel Notturno indiano by Antonio Tabucchi), the motive of space (in Alessandro Baricco's City) and the story (Italo Calvino and his Se una notte d'inverno un viaggiatore). In the end of the thesis there are found parallels in these three texts in the narrative procedures and similar motives which are also characteristic for the postmodernism.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/33708