Original title:
Efektivita metod terénní výuky geografie
Translated title:
Methods efficiency of geography fieldwork
Authors:
Uvízlová, Lenka ; Řezníčková, Dana (advisor) ; Hanus, Martin (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předkládaná bakalářská práce vznikla se záměrem přispět k objasnění otázky "Jak zvýšit efektivitu metod terénní výuky?". Na základě tohoto hlavního cíle byl vytvořen kvalitativní dotazník pro řízené rozhovory s učiteli zeměpisu na gymnáziích a realizováno pilotní šetření. Koncepčně je práce rozložena do dvou částí: teoretická a metodologicko-empirická: Teoretická část je dále rozdělena na tři celky. První přináší obsahové přiblížení hlavních pojmů souvisejících s terénní výukou geografie. Předkládá varianty výuky v terénu a seznamuje čtenáře s významem a přínosy této formy výuky pro studenty. Druhý celek se zabývá pojmem efektivita výuky a předkládá její možná homonyma i synonyma. Pomocí schématu efektivity a hladin vzdělávání poukazuje na dílčí aspekty, které ji ovlivňují. Třetí celek předkládá rozbor literatury. Metodologicko-empirická je věnována přiblížení metodologie výzkumu práce a zjištěným datům. Obsahuje zdůvodnění výběru použitých metod, seznámení s kvalitativním výzkumem a řízeným rozhovorem, představení zkoumaného vzorku a popis a analýzu zjištěných dat. Na závěr diskutuje o vhodnosti použití dotazníku pro hloubkový výzkum a o případném jiném využití této práce.This bachelors work has been created with the purpose of answering the question: "How can we increase the efficiency of fieldwork methods?". This has been answered by creating a qualitative questionnaire aimed at geography teachers at grammar schools, and also a pilot research has been contemplated. Conceptually, this work is split into two parts: theoretical part and methodological-empiric part: The Theoretical part. This is divided to three units. The first unit explains the content of the main terms connected with field geography education. It offers different variations of field education and the reader is introduced to meanings and benefits of this educational style for students. The second unit deals with the term "education efficiency and gives its possible homonyms and synonyms. By means of efficiency scheme and education levels it refers to the particular aspects which influence it. The third unit is focused on literature analysis. The Methodological-empiric part. This is inscribed to a closer approach of methodology of research work and collected data. It contains an explanation of a selection of used methods: introduction of qualitative research and controlled interview; and introduction of surveyed sample and analysis of the data. In the conclusion we discuss the pertinence of questionnaire, and...
Keywords:
education efficiency; fieldwork; geography; in-depth interview; pedagogical research; qualitative research; teaching geography; efektivita výuky; geografie; kvalitativní výzkum; pedagogický výzkum; terénní výuka; výuka geografie; řízený rozhovor
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/39528