Název:
Škola zad se zaměřením na sed
Překlad názvu:
Back School focused on sitting position
Autoři:
Piňosová, Eva ; Pitrmanová, Věra (vedoucí práce) ; Táborská, Silvie (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato práce se snaží přispět k problematice školy zad a prakticky ji aplikovat na tři klienty. Ti byli vybráni jako modelový příklad osob, jimž by měla škola zad obecně pomoci. Praktický výzkum byl zaměřen na oblast "sedu", která je tou nejproblematičtější oblastí, jež v dnešní sedavé době klienty nejvíce trápí. Zároveň také přispívá k obecné aplikaci školy zad a jejímu užitku klientům v rámci jejich bolestí způsobených nevhodnými pohybovými návyky. Teoretická část obsahuje definici školy zad, její stručnou historii, cíle a metody. Věnuje se patofyziologii vzniku vertebrogenních potíží a také vlivu psychiky a dýchání na pohybový systém. V kapitolách popisujících problematiku sezení je zmíněn vliv sezení na organismus. Je zde popsán koncept Brüggerova sedu a rozebrány různé typy sezení. Část se zabývá i ergonomií sedacího nábytku a ergonomickými pomůckami. Praktická část obsahuje jednotlivá vyšetření klientů a návrhy jejich terapie. Terapie klientů probíhala dle metod uvedených v praktické části. Výsledkem je jednoznačně pozitivní vliv školy zad na klienty.This paper seeks to contribute to problems of the Back School and tries to apply it to three clients. They were chosen as a model example of people, to whom the Back School should be of assistance. Practical research was focused on "sitting", perhaps the most problematic area, which in times as dominated by sitting as today's, afflicts clients the most. It also contributes to the general application of the Back School and its benefits to clients in their pain caused by inappropriate motion patterns. The theoretical part defines the Back school and explores it's history, aim and methods. It also deals with pathophysiology and etiology of vertebral problems and considers also the influence of psyche and breathing on the locomotor system. Chapters which deal with sitting also inform about the influence of sitting on the organism. Brügger's concept of sitting is discussed and different forms of sitting analyzed. A part of the paper is also concerned with ergonomy of furniture designed for sitting and ergonomic aids. The practical part consists of diagnostics and therapy proposals for each client. Their therapy was designed according to methods discussed in the practical part of this paper. The outcome is a clear positive influence if the Back school on the clients.