Original title:
Implementace chemie jako atraktivního vědeckého oboru pro žáky
Translated title:
Chemistry Implementation as Attractive Scientific Discipline for Pupils
Authors:
Pospíšilová, Petra ; Šulcová, Renata (advisor) ; Zákostelná, Barbora (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] POSPÍŠILOVÁ PETRA: Implementace chemie jako atraktivního vědeckého oboru pro žáky. Bakalářská práce. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta, Katedra učitelství a didaktiky chemie 2011. Cílem mojí bakalářské práce je odpoutat učivo chemie od stereotypního obrazu nezáživné látky a přiblížit jej žákům jako základní element našeho každodenního života. V první části práce se zabývám problémem popularizace chemie a rozličností didaktických prostředků a zásadami jejich tvorby, které jsou využívány v českém školství. V praktické části práce byly vytvořeny interaktivní webové stránky na téma karboxylové kyseliny, které nabízí žákům zábavnou formou odosobněný svět chemie a učitelům poskytují moderní učební podporu. Součástí webových stránek jsou sady pracovních listů s autorským řešením, powerpointová prezentace "Karboxylové kyseliny kolem nás" a návrhy pokusů, které mají za úkol propojit teoretické poznatky žáků s jejich praktickými dovednostmi a přiblížit jim přirozenou cestou chemické aspekty každodenního života.POSPÍŠILOVÁ PETRA: Chemistry Implementation as Attractive Scientific Discipline for Pupils. Bachelor`s Thesis. Prague: Charles University in Prague, Faculty of Science, Department of Teaching & Didactics of Chemistry 2011. The aim of my bachelor thesis is to detach chemistry curriculum from its stereotypical image of dull subject and bring it close to students as an essential element of everyday life. The first part deals with the problem of popularization of chemistry and a variety of didactic means and principles of their creating, which are used in Czech schools. In the practical part of the thesis an interactive Web sites focused on carboxylic acids were made, which offer a depersonalized world of chemistry in a funny way for students and it provids teachers with modern teaching aid. A set of worksheets with the author's answers is a part of these websites as well as powerpoint presentation "Carboxylic acids around us" and suggested experiments that are designed to link theoretical knowledge of students with practical skills and bring chemical aspects of everyday life naturally to them.
Keywords:
chemistry curriculum; interdisciplinary; popular-educational; interdisciplinární témata; populárně-naučný; učivo chemie
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/37505