Original title:
Strategie značek Louis Vuitton a Alfred Dunhill v roce 2009: komparativní studie
Translated title:
Strategies of the brands Louis Vuitton and Alfred Dunhill in 2009: A Comparative Study
Authors:
Maxa, Martin ; Hejlová, Denisa (advisor) ; Halada, Jan (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se snaží proniknout pod povrch komunikačních strategií módních domů, popsat je a analyzovat sdělovaný obsah. Chce odhalit část symbolů a mýtů, které stojí za dnešní komunikací luxusu. Vzorkem, na kterém se tato snaha uskuteční, budou vizuály kampaně dvou předních světových módních domů - Louis Vuitton a Alfred Dunhill. V první části práce bude stanoven teoretický základ pro zkoumání marketingu luxusního zboží. K tomu jsou využity existující české a dostupné zahraniční publikace obecně pojednávající o dané problematice. Nezbytnou částí úvodu je představení obou módních domů, které napomůže k pochopení historických souvislostí a umožní tak čtenáři vytvořit si komplexní povědomí o jejich profesionálním původu a motivaci komunikace. Druhá část se věnuje vybraným vizuálům a aplikuje na ně komparativní deskriptivní analýzu. Důležitou součástí této pasáže práce je konfrontace zkoumaného materiálu s historickými fakty a kulturními reáliemi, což umožňuje přesah do analýzy narativity s cílem odhalení hlubších metatextových struktur.The goal of this diploma thesis is to penetrate the surface of the haute couture fashion houses marketing communication and to describe the communicated content. In this publication the author wants to reach the symbols and myths which stand behind the luxury marketing. The exemplar for the attempt mentioned will be the advertising campaigns of the two world well-known fashion houses - Louis Vuitton and Alfred Dunhill. The first part establishes the theoretical fond for the analyses of luxury marketing. For that reason the Czech and the international general publications are being used. A necessary part of the opening is the presentation of the both fashion houses for a better grasp of the historical connotations and of the complex consciousness of their professional background and their promotional motivation. The second part analyses the images chosen with an application of the comparison and the description. The important component of this part is the confrontation of the analyzed images with the historical facts and the cultural realia which allow us to overreach to the analyses of the narration and to the disclosure of the metatextual structures.
Keywords:
Alfred Dunhill; Louis Vuitton; luxury; luxury marketing; LVMH; myth; Richemont; symbol; Alfred Dunhill; Louis Vuitton; luxus; LVMH; marketing luxusních značek; mýtus; Richemont; symbol
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/36852