Original title:
Novodobá medializace Boha ve světle teologické reflexe
Translated title:
Modern medialization of God in light of theological reflexion
Authors:
Mácha, Viktor ; Vogel, Jiří (advisor) ; Martínková, Libuše (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Novodobá medializace Boha ve světle theologické reflexe Viktor Mácha Práce se soustředí na komunikaci křesťanských hodnot a osob Trojice prostřednictvím hromadných sdělovacích prostředků v horizontu posledních zhruba dvaceti let. Strukturou staví na modelu nejexplicitnějším - na singapurském projektu God's Campaign z roku 2001, který je postupně dekonstruován metodologií marketing managementu a zároveň rozšiřován příbuznými případy "reklam na Boha" napříč nejvlivnějšími komunikačními kanály konce dvacátého a počátku jednadvacátého století, konkrétně prostřednictvím rozhlasového a televizního vysílání, internetu a zábavního průmyslu. Z předem určeného konceptu medializace jakožto metody evangelizace dochází autor skrze jednotlivé příklady k závěru, že více než o samostatné misijní úsilí splňují tyto komunikační kanály jistou formu před- evangelizace, před-katecheze a před-kérygmatického ohlašování současně v širším rámci inkulturace.Modern medialization of God in light of theological reflexion Viktor Mácha The core of this work is focused on christian values and persons of the Trinity communication by means of modern mass-medias. It's structure is based on the most explicit model - singapure project God's Campaing from 2001, which is disassembled step by step by marketing management methodology and extended with related cases of "God's medializations" throughout the most influential communication channels of twentieth and twenty-first century at the same time, e.g. radio and television broadcasting, internet and entertainment industry. From stated in advance concept of medialization as an evangelization method the author concludes that more than a mission effort these communication channels are accomplishing certain form of pre-evangelization, pre-catechesis and pre-kerygmatic announcements in wider terms of inculturation.
Keywords:
advertising; christianity; evangelization; God; internet; media; Bůh; evangelizace; internet; křesťanství; média; reklama
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/35965