Original title:
Pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla z pohledu soudních rozhodnutí
Translated title:
Insurance of liability for damage caused as a result of a car operation from the perspective of case-law
Authors:
Větvičková, Veronika ; Karfíková, Marie (advisor) ; Bakeš, Milan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Závěr Zamyslíme-li se, zda je opravdu nezbytné, aby povinnost mít sjednáno pojištění odpovědnosti za škodu za škodu způsobenou provozem vozidla byla zakotvena v zákoně, lze dospět k závěru, že nastavený systém povinně smluvního charakteru je nutností. I přes takto zákonem uloženou povinnost se najdou lidé, kteří provozují svá vozidla bez uzavřené příslušné pojistné smlouvy a kteří dobrovolně postupují riziko způsobení dopravní nehody nepojištěným vozidlem. Zákonem č. 137/2008 Sb. bylo do zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla vloženo ustanovení § 24c, v jehož odstavci prvním je uvedeno: Je-li provozováno tuzemské vozidlo bez pojištění odpovědnosti v rozporu s tímto zákonem, je vlastník vozidla povinen uhradit Kanceláři příspěvek za dobu, po kterou bylo vozidlo provozováno v rozporu s tímto zákonem. Za úhradu příspěvku podle věty první odpovídá společně a nerozdílně s vlastníkem vozidla jeho provozovatel, není-li současně jeho vlastníkem;1 Uvedená povinnost snad bude pro provozovatele a vlastníky vozidel dostatečnou motivací k uzavření pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla. Jak již bylo uvedeno v úvodu mé práce, v současné době není literatura vztahující se k pojištění odpovědnosti z provozu vozidel dostatečně rozsáhlá a zároveň neexistují publikace, které by odrážely změny...The motor third party liability insurance from the perspective of the rulings The purpose of my thesis is to analyse the rulings in area of the motor third party liability insurance. The motor third party liability insurance is interesing for several reasons. With increasing levels of economic well being of the population leads to the development of transport and increase the volume of traffic on the road. A growing number of vehicles implies the growth of traffic accidents, which carry a risk of harm. In case of damage caused by the specific nature of the operation of vehicles is not only to property damage, but also the health and lives. The risk of damage is too high and damage are entitled to protection. The insurance protection of an accident victim is regulated by the Act 168/1999 Sb. In that Act is regulated the principle of a mandatory contractual insurance. The thesis is composed of nine chapters, each of them dealing with different aspects. Chapter One is introductory. Chapter Two examines a progress of relevant Czech legislation in the motor third party liability insurance. Chapter Three is subdivided into five parts. Part One describes liability for harm, Part Two deals with the assumptions of liability for harm. Part Three contains subjects of liability for harm, the following part includes the...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/35354