Název:
Proměny otakarského mýtu v galerii národních dějin
Překlad názvu:
Metamorphoses of the Myth of Ottokar II in the Gallery of National History
Autoři:
Kofránková, Václava ; Čornej, Petr (vedoucí práce) ; Galandauer, Jan (oponent) ; Žemlička, Josef (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Politické i myš l enkové přemety 20. století ovlivnily nejen vztah k dějinám j a ko c e lku, ale i z á j em o dějiny osobností a událostí. Životopisy velkých králů sice stále nacházely své čtenáře, ale příklon k hospodářským a sociálním dějinám začal pos tupně otupovat tradiční starší výklad dějin. Přesto se životní osudy slavných osobností stále stávaly přemětem politické a rgument a c e. Staré nacionální zášti, které působily v době bojů o státní právo, se draly na povrch i v období první republiky a před druhou světovou válkou. Své velké syntézy českých dějin tehdy vydali Václav Novotný (posmrtně zve ř e jněný spis Rozmach české moci za Přemysla II. Otakara, 1937) a Jos ef Šusta (,Soumrak Přemyslovců a jejich dědictví, 1935). Snaha o nezatížené hodnocení minulosti ani nesporné kvality obou vědců nemohly zastřít j i s t ou nedůvěru k něme ckým sous edům. Obr ana Přemysla Otakara 11. před názory něme ckých historiků v sobě často skrývá prot iněme cký tón, který oba autory vracel do dob polemik z př e lomu 19. a 20. století.The conflict between Ottokar II and Rudolph I of Habsburg is one of the driving moments of common Czech and Austrian history. As their fight was accompanied by strong propaganda on both sides, it was subject to political exploitation since the Middle Ages. The death of the King of Bohemia in the Battle of Durnkrut and the subsequent period of Brandenburg administration of the Czech Lands started, according to deep-rooted notions, the series of Czech historical disasters, completed by the Battle of Lipany and the Battle of White Mountain. For the Habsburgs, on the other hand, the victory meant the beginning of their dynastie rise, rounded off by the domination of a large part of Europe and the attainment of the title of Holy Roman Emperor. The present study focus es on this fundamental dichotomy in the understanding of the common past, mapping the changing interpretations of the conflict in historiography, literature, drama and visual art, with a speciál emphasis on the 19th century. Thus it builds upon the a u t h o ťs older studies dedicated to the same theme as treated by medieval and early modern sources.