Original title:
Krychlové stavby v geometrii na 1. st. ZŠ
Translated title:
Cube Buildings in Primary School Geometry
Authors:
Asarlidu, Sofia ; Jirotková, Darina (advisor) ; Kloboučková, Jaroslava (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce je věnována krychlovým tělesům a jejich využití v geometrii na 1. st. ZŠ, a to především z hlediska cíleného rozvíjení prostorové představivosti dětí mladšího školního věku. Teoretická část je zaměřena na vysvětlení několika klíčových pojmů souvisejících s prostorovou představivostí, podrobně charakterizuje prostředí krychlových těles a práci v něm. Praktickou část práce tvoří evidence a analýza experimentů realizovaných v průběhu několika měsíců s dětmi ze dvou čtvrtých tříd, nejprve v podmínkách běžné výuky, poté v individuálních sezeních. Tato část také udává výčet a popis vypozorovaných fenoménů i s pokusem o jejich vysvětlení.Synopsis The thesis is concerned to cube solids and their use in primary school geometry. The main direction of the thesis is the development of children's spatial visualisation. The first part contains the explanation of key words in connected to spatial vizualization. I describe the environment of cube solids and work with them in various tasks. The second part includes records and analyses of my experiments, which were realized at two fourth grade classes within several months. First experiments were realized within regular lessons, later experiments in individual meetings. Analysing the experiments I identified and described several cognitive phenomena which I tried to explain in the conclusion.
Keywords:
cube buildings; cube solids; geometrical languages; orthogonal projection of a cube building; plan of a cube building; record of construction of a cube building; spatial vizualization; geometrické jazyky; krychlová tělesa; krychlové stavby; plán krychlové stavby; pravoúhlé průměty stavby; prostorová představivost; zápis konstrukce stavby
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/33019