Original title:
Elektronická sbírka řešených úloh z elektřiny a magnetismu - elektrostatika
Translated title:
Electronic Collection of Solved Problems in Electromagnetism - Electrostatics
Authors:
Matějíčková, Lenka ; Koupilová, Zdeňka (advisor) ; Ošťádal, Ivan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce volně navazuje na bakalářskou práci Elektronická sbírka řešených úloh z elektřiny a magnetismu II, obhájenou na konci akademického roku 2007. Jedním z cílů této diplomové práce bylo zmapovat téma elektrostatika z hlediska výuky na střední škole a poté vytvořit soubor úloh z tohoto tématu, které budou vhodně pokrývat celé téma. Úlohy budou součástí elektronické sbírky úloh z elektřiny a magnetismu dostupné na webovém serveru KDF. Celkem bylo v rámci této práce vytvořeno 30 řešených úloh včetně strukturovaných nápověd, komentovaného řešení a vhodných obrázků. Dále byla práce zaměřena na porovnání stávajících tištěných sbírek úloh z fyziky na základě zvolených kritérií. Úkolem bylo zaměřit se na téma elektrostatika a na základě této analýzy formulovat vhodná doporučení ohledně používání sbírek ve výuce fyziky.This thesis is a follow-up to the bachelor thesis titled Electronic Collection of Solved Problems in Electromagnetism II. The rst goal of the thesis is to explore Electrostatics as a part of physics education at high school. The second goal of the thesis is to create solved tasks which would cover entire Electrostatics at high school level. These tasks are part of the electronic "Collection of Solved Problems in Physics" available at the web server of Department of Physics Education. The outcome of this thesis is 30 solved problems including hints, detailed solutions and suitable pictures. A few samples of these tasks are appended to the thesis. The third goal of the thesis is to make an analysis of existing collections of problems focused on electrostatics. Both printed and electronics collection were analyzed. On the basis of gained knowledge evaluation of suitability of various collections will be made.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/32981