Original title:
Možnosti práce s dílem Williama Shakespeara v hodinách literatury na střední škole
Translated title:
Posibilities of working with William Shakespeares work in teaching literature at high school
Authors:
Mrázová, Michaela ; Hník, Ondřej (advisor) ; Hausenblas, Ondřej (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] 1 Diplomová práce se zabývá možnostmi práce s dílem Williama Shakespeara ve výuce literatury na střední škole. Její podstatou je ověření navržených aktivit v praxi a reflexe dosažených výsledků. Metody, které v této práci navrhuji, vychází z koncepce tvořivého vyučování a inspirují se tvořivými metodami. Výchozími díly pro navržené aktivity jsou komedie Kupec benátský a Othello, benátský mouřenín. Práce obsahuje shrnutí pojmu tvořivost, základních východisek koncepce tvořivého vyučování a jejích cílů. Zabývám se možnostmi a úskalími uplatnění této koncepce ve výuce literatury. Společným cílem aktivit je umožnit žákům přímý kontakt s literárním dílem a jeho interpretace přitažlivým a pochopitelným způsobem. Navržené aktivity zdůvodňuji dílčími cíli, které jimi chci naplnit, uvádím popis aktivit a návod k jejich provedení. V reflexích hodnotím jejich průběh, naplnění cílů, možnosti hodnocení a případné organizační problémy. Závěry práce jsou odvozeny z výsledků činností, pozorování a reflexí žáků. Přínos práce spatřuji v získání zkušeností a poznatků pro svou další praxi.1 Graduation thesis conserns possibilites of working with William Shakesperes work in teaching literature at high school. Its essence is veryfiing proposed activities in praxis and reflexion of results achieved. Methods that I propose in this thesis results from creative teaching conception and are inspired by creative methods. Source publications for proposed activities are The Merchant of Venice and Othello, the Moore of Venice. In the thesis I summarize term of creativity, conception of creative teaching and its goals. I attend to possibilities and difficulties of application of this conception in teaching literature. Common goal of those activities is to get pupils in direct contact with literature and its interpretation by attractive and understandable way. I give reason for proposed activities by partial goals that I want to forfill with them, I introduce description and instructions for use. In reflections I evaluate the process, reaching goals, possibilities of evaluating and possible organization troubles. Conclusions of the thesis are derivated from results of activities, observation and pupils reflections. I see benefit of my work in gaining experience and findings for my further praxi 2
Keywords:
creative teaching; drama; interpretation; Shakespeare; drama; interpretace; Shakespeare; tvořivé vyučování
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/32943