Original title:
Vliv lidského demonstrátora na výsledky koní v prostorové úloze: Existuje mezidruhové sociální učení u koní?
Translated title:
Effects of human demonstrator on horse's performance in a spatial task: Does social learning occur?
Authors:
Pokorná, Miroslava ; Bartošová, Jitka (advisor) ; Fuchs, Roman (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Existenci sociálního učení u koní (Equus caballus) lze očekávat vzhledem k jejich ekologické a evoluční historii. Ačkoliv se sociálním učením u koní zabývalo několik studií, žádné se však vzhledem k metodologickým problémům jeho existenci prokázat nepodařilo. V této práci bylo testováno mezidruhové sociální učení na prostorové úloze s využitím lidského demonstrátora. Předpokládali jsme, že 1) koně s možností sledovat člověka předvádějícího danou úlohu dokončí tuto úlohu v kratším čase než koně bez možnosti sledovat lidského demonstrátora a 2) koně s možností sledovat známého člověka dokončí tuto úlohu v kratším čase než koně, kteří sledovali neznámého člověka. A to v důsledku dlouhodobého pozitivního vztahu koně s konkrétním člověkem. Celkem 24 jezdeckých koní různého věku a plemen bylo náhodně rozděleno do 3 skupin po 8 koních (skupina se známým, neznámým a žádným demonstrátorem). Každý kůň byl individuálně vypuštěn ze startu v experimentální aréně a byla zaznamenávána latence dokončení následující úlohy: kůň měl od startu urazit vzdálenost 25 m k čtvercové ohrádce 4x4 m ohraničené páskou, obejít ohrádku a vejít dovnitř vstupem orientovaným opačným směrem ke startu a vzít si pamlsek z kbelíku s odměnou. Osm lidí figurovalo v experimentu v roli demonstrátorů, známý člověk pro jednoho koně byl současně i...Social observational learning is one of learning abilities expected in domestic horses (Equus caballus) because of their ecological and evolutional history. However, a few studies focused on this type of learning in horses failed to provide clear evidence of observational learning and/or could not distinguished it from other types of learning. We tested interspecific observational learning abilities using the spatial task and a human demonstrator. We hypothesised that 1) horses with possibility of observing a human demonstrator will complete the task in shorter time than control horses without any demonstrator, and 2) horses observing a familiar demonstrator will carry out the task in shorter time than horses with an unfamiliar demonstrator due to established positive human - horse relationship. Twenty - four riding horses of mixed age and breed were randomly allocated to three groups per 8 and started the task either with observing a familiar demonstrator, unfamiliar demonstrator or no demonstrator (control group). Each horse was released individually at the starting point in the experimental paddock and the latency to pass the task was recorded. A horse completed the task once it walked 25 m from the starting point to the squared area (4x4 m) fenced by a tape, went into it through the entrance on the...
Keywords:
Horse; Human demonstrator; Interspecific observational learning; Kůň; Lidský demonstrátor; Mezidruhové sociální učení
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/32718