Název:
Koučování - součást profesního rozvoje zaměstnanců
Překlad názvu:
Coaching as a tool of professional growth and development
Autoři:
Kubovská Rohanová, Helena ; Wagnerová, Irena (vedoucí práce) ; Bahbouh, Radvan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá koučováním jako součástí profesního rozvoje zaměstnanců v kontextu psychologie práce a organizace. Její teoretická část pojednává o oblasti psychologie práce a organizace, rozvoji zaměstnanců a dále specifikuje koučování jako metodu rozvoje lidského potenciálu oproti ostatním užívaným metodám. Rozpracována jsou témata definice koučování, jeho vzniku a vývoje, využití, přínosů, mezí a bariér. Popsán je samotný proces koučování. Pozornost je věnována psychologickým aspektům koučování, specifickým psychologickým přístupům aplikovaným v koučování, výběru kouče a jeho kompetencím, schopnostem a vlastnostem. V krátkosti jsou zmíněny akreditované systémy vzdělávání a certifikace koučů. Stejná pozornost je věnována supervizi v koučování, etickým aspektům koučování a závěr první části se zaměřuje na efektivitu koučování ve vztahu k pracovnímu výkonu. Druhá praktická část práce je věnovaná empirickému výzkumu Efektu koučování na koučované. Jeho kvantitativní i kvalitativní model zkoumá názory klientů, kteří prošli procesem koučování. Výzkum akcentuje aspekty vnesení osobní tématiky do koučování pro pracovní výkon a rozdíly v koučování mezi kouči s psychologickým vysokoškolským vzděláním oproti ostatním koučům.This diploma work deals with the importance of coaching in relation to the professional growth and development of employees in the context of work and organizational psychology. The first theoretical part focuses on the field of work and organizational psychology, the professional development of employees and specifies coaching as a method of development of human potential compared to other methods. Elaborated are the topics of the definition of coaching, its rise and development, its utilization, benefits, limits and its barriers are elaborated The process of coaching itself is described. Attention is given to the psychological aspects of coaching, specific psychological approaches applied in coaching, the selection of a coach and his competencies, abilities and characters. The accredited systems of development and certification of coaches are mentioned. Attention is also given to supervision in coaching, to the ethical aspects of coaching and the conclusion of the first part focuses on the effectiveness of coaching in relation to work performance. The second practical part of the work is devoted to empirical research on the effects of coaching on clients. Its quantitative and qualitative model inquires into the opinions of clients, who passed through the process of coaching. The research accents the...