Home > Academic theses (ETDs) > Master’s theses > Proměny reflexe krajiny v českém umění a její nové koncepty v posledních padesáti letech se zaměřením na fotografii
Original title:
Proměny reflexe krajiny v českém umění a její nové koncepty v posledních padesáti letech se zaměřením na fotografii
Translated title:
The changes of reflection of landscape in the Czech art and its new concepts in last fifty years intented on photography
Authors:
Dlabáčková, Barbora ; Dadejík, Ondřej (referee) ; Stibral, Karel (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Naše práce obsahuje deskripci vývoje umělecké reflexe krajiny od antických počátků, kdy se do výtvarného umění dostávaly nejprve přírodní prvky, přes renesanci, kdy krajina poprvé zaujme umělce jako celek. Později se krajina ustavuje jako samostatný náměť a dokonce i jako žánr výtvarného umění. První velký zlom reflexe krajiny přichází v období romantismu, kdy se do podvědomí dostávají i tabuizovaná témata, nejvýznamněji hory. Ve 20. století dochází k útlumu krajinomalby, naopak nastává éra fotografie krajiny, která se vyvíjí postupně se zdokonalováním techniky. Tradiční česká krajina pochází od malířů krajinářů 19. století, jedná se o horizontální a vertikální linie polí a luk složené do mozaiky. Tento tradiční model již není v dnešní době platný, krajina se výrazně proměnila, naplnila se doly, skládkami či továrnami. Díky procesu artealizace můžeme i tyto nové krajiny, v realitě bez estetické hodnoty, vnímat s libostí. Přesvědčují nás o tom fotografie Sudka, Koudelky, Holomíčka i Spurného. Nacházíme v nich koncepty nové krajiny, metakrajiny, prakrajiny, mlčící krajiny apod., tedy i teoreticky si uvědomujeme , že je třeba krajinu redefinovat.Our thesis contents the description of the progress of landscape art reflection from the very antique beginning. In that time, at first just the natural detailes entered the art. After, in Renesssaince the landscape attracted artists as a whole. Later, landscape established itself as an independent topic and even as a visual art genre. The first big break in landscape art reflection came in romantism when even tabooed topics, mountains in the most important way, got in the people's subconsciousness. In the 20th century, the decrement of landscape painting happened, on the contrary an era of landscape photography arrived making subsequent steps within the technical progress. Traditional Czech landscape comes from the landscape painters of 19th century, centered on horizontal and vertical lines of fields and meadows composed in a mosaic. This traditional model is no longer valid and actual. Landscape has changed so much, it has been filled by mines, tips and factories. Thanks to the process of artealisation, we can reflect also these new landscapes, having no aesthetic value in reality, with pleasure. We are convinced by photographies made by Sudek, Koudelka, Holomíček as well as Spurný. In their works, we are finding concepts of new landscape, metalandscape, original (great-) landscape or silent landscape...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/19002