Original title:
Čínské školství na prahu III. tisíciletí
Translated title:
Chinese education on the treshold of III. millennium
Authors:
Ouroda, Karel ; Kolář, Zdeněk (advisor) ; Váňová, Miloslava (referee) ; Rýdl K., (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2008
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato disertační práce se snaží, na základě případové studie čínského školství, odpovědět na dvě základní otázky, a to zda český a čínský školský systém nemohou vzájemně komunikovat pro nepřekonatelné odlišnosti a zda česká a čínská pedagogika nemohou vzájemně spolupracovat pro nepřekonatelné vzájemné odlišnosti. Jako řešení těchto otázek lze konstatovat, že vzájemná spolupráce mezi školskými systémy a partnerské využívání poznatků a zkušeností v tomto směru je možné a stejně tak je tomu ve vzájemném obohacování se pedagogik obou zemí. Ačkoliv jsme v české pedagogice doposud postrádali systematické práce o čínském školství, přece je možno alespoň dokladovat, že zájem se začal projevovat v posledních letech na některých fakultách brněnských univerzit, na nichž probíhá příprava učitelů středních odborných škol a učilišť. Jedná se tedy zároveň i o fakulty neučitelské. Je to ve své podstatě zájem o komparativní výzkum středních odborných škol, kde již byly zpracovány první odborné studie této problematiky. Na druhé straně je nutno přiznat, že jde však pouze o závěrečné práce doplňujícího pedagogického studia nebo bakalářské práce, ojediněle i o práci diplomovou Základním typem školského systému v Číně je klasický model, kdy žáci docházejí do primární školy jako oddělené instituce a po ukončení jejího 6. ročníku...This thesis study, on basis case study Chinese education, answer the question two fundamental questions, namely whether Czech and Chinese school system can probably be reciprocally communicate across insuperable dissimilarities and whether Czech and Chinese pedagogy cannot one another cooperate for invincible mutual dissimilarities. Like solution these questions it's possible submit, that reciprocal cooperation among school systems and partner exploitation piece of knowledge and experience in these direction it's possible and as well is the in mutual enrich oneself pedagogy of both country. As we are in Czech pedagogy till now miss systematic work about Chinese education, yet it can be at least document, that intrest with started display recent years in some faculty in Brno university, on where proceed preparation teacher middle vocational school and training centre. It's then together also about faculty non - teacher's. Is it in her essence intrest about comparative research middle vocational schools, where already was processing first scientific study those problems. On the other side of is necessarily acknowledge, that is going however only about final work supplemental pedagogical studies or bachelor work, sporadic also about diploma work The basically type school system in China is the classical model,...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/17652