Original title:
Vývoj fyziologické postury a pohybu v období předškolního věku - funkce ruky
Translated title:
Development of physiological posture and motion in a pre-school period - function of hand
Authors:
Stachelová, Dagmar ; Zounková, Irena (advisor) ; Jelínková, Barbora (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2007
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato práce je zaměřena na problematiku vývoje dovedností ruky u dětí v předškolním věku. Jednotlivé dovednosti jako je natahování (reaching), volní úchop, přenos, úmyslné pouštění, vzájemné používání rukou a dovednost používat nástroje, jsou zde definovány a klasifikovány v závislosti na věku. Poukázáno je i na vzájemné souvislosti mezi dovednostmi a muskuloskeletárním, zrakovým, motorickým, somatosenzorickým, percepčním a kognitivním systémem. Okrajově je zmíněn způsob vyšetření úchopové funkce ruky a terapie pomocí speciálních fyzioterapeutických konceptů a metod. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)This study is focused on problems of developing handskills of children at pre-school age. Reaching, voluntary grasp, carry, voluntary release, bilateral hand use and tool-skills are described here, according to their age clasification. I refer to interrelationships between handskills and musculosceletary, visual, motoric, somatosensoric, perceptional, and cognitive system. I also mention method of examination of grasp and its therapy via special physiotherapeutic concepts and methods. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Keywords:
grasp; hand skills; special physiotherapeutic concepts and methods; dovednosti ruky; speciální fyzioterapeutické koncepty a metody; úchop
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/9868