Original title:
Webová aplikace pro výuku matematické logiky na střední škole
Translated title:
Teaching web application for secondary school mathematical logic
Authors:
Moravec, Luboš ; Odvárko, Oldřich (referee) ; Robová, Jarmila (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2008
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Hlavní částí práce jsou webové stránky určené především pro studenty středních škol , které slouží k výuce matematické logiky a jsOU rozděleny na dvě části - výklad a testy. Výklad členěný do sedmi kapitol nejdříve vysvětluje pojem výroku a jeho negace, dále se zabývá základními logickými spojkami (konjunkce, disjunkce, implikace, ekvivalence), vyhodnocováním pravdivosti a negováním složených výroků, využitím kvantifikátorů a negací výroků s nimi, množinovými operacemi, Vennovými diagramy a na závěr jsou probrány důkazové techniky. Výklad je doplněn sérií pěti testů sloužících k ověření osvojených znalostí. Otázky v testech jsou náhodně vybírány z několika variant, což umožnuje testy opakovat s různymi otázkami. Vlastní text, práce obsahuje uživatelskou a programátorskou dokumentaci a tištěnou podobu výkladových kapitol.The head part of thís work is a website intended especially for secondary school students which teaches mathematical logic. The website is divided into two parts - a teaching text and tests. The teaching text, which is divided into seven chapters, explains the idea of propositions and their negations, basic logic connectives (conjunction , disjunction, implication, equivalence), a problem of finding truth value of composite propositions and their negations, work with quantifiers, set operations, Venn's diagrams and proof techniques. Except the teaching chapters there are also tests for verifing new knowledge. The questions in tests are randomly selected from a group of similar questions, so a repeated test has new questions. This text contains an user guide, a programmer documentation and a printed version of teaching chapters.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/17292