Original title:
Průzkum dovednosti samostatného písemného vyjadřován při vyučování ruštiny na středních školách
Translated title:
Research into the abilities of independent written expression of secondary school students of Russian
Authors:
Auersperger, Bohumil ; Liptáková, Zuzana (referee) ; Folprechtová, Jana (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2008
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předmětem této diplomové práce je dovednost samostatného písemného vyjadřování žáků středních škol. Cílem práce je zjistit úroveň této dovednosti u žáků 2. a 3. ročníků vybraných pražských a mimopražských středních škol. V empirickém průzkumu zjišťuji pomocí analytických kritérií hodnocení, vytvořených za účelem hodnocení písemných prací nové maturity z cizích jazyků, míru úspěšnosti žáků v jednotlivých hodnocených oblastech samostatného písemného vyjadřování. Průzkum je kvantitativní i kvalitativní. Zdrojem informací v průzkumu jsou písemné práce žáků a dotazníky. Žáci dosáhli v průzkumu celkově velmi uspokojivých výsledků. Více se potřebují se zdokonalovat zejména v oblastech Slovní zásoby/pravopisu a Gramatiky. Třetí ročníky potřebují více procvičovat psaní textů o rozsahu 130 a více slov. KLÍČOVÁ SLOVA: > samostatné písemné vyjadřování > nová maturita z ruštiny > strukturovaná písemná práce > kritéria hodnocení samostatného písemného vyjadřováníThe theme of this thesis is the ability of independent written expression in Russian of secondary school students. The objective of the thesis is to find out the level of this ability of 2nd and 3rd-year students of selected Prague and out-of-Prague secondary schools. In the empirical research I have found out, with the help of the analytical criteria made with the purpose of evaluating the new "maturita" written assignments, how successful the students were in the individual evaluated aspects of writing. The research is both quantitative and qualitative. The sources of information in the research are students' pieces of writing and questionnaires. Overall, the students achieved very good results in the research. They need to improve especially in vocabulary/spelling and grammar. Third-year students need more practice in writing texts of 130 words and more. KEY WORDS: > independent written expression > the new "maturita" examination (school-leaving examination) > structured written assignment > independent written expression evaluating criteria
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/15106