Název:
Psaní ve skautském oddíle
Překlad názvu:
Writing in a scout club
Autoři:
Chabarovová, Renáta Typ dokumentu: Rigorózní práce
Rok:
2007
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tématem rigorózní práce je "Psaní ve skautském oddíle". Práce vznikala na základě kvalitativního výzkumu v pražském dívčím oddíle, který navštěvuje čtrnáct dětí a je veden dvěma vůdkyněmi. Podklady pro práci tvořily sebrané materiály, dále informace získané z rozhovorů, dotazníků a pozorování. Cílem práce bylo zjistit, jaké druhy textů se v oddíle vyskytují, kdo se na jejich tvorbě podílí a nastínit funkce, které písemná produkce plní. Součástí úvodu práce bylo také přiblížení historie skautského hnutí a představení vybraného oddílu. Na počátku byla provedena klasifikace všech textů, které se v oddíle vyskytují a byly vybrány nejdůležitější materiály (kroniky, deníky, literární texty povinné i dobrovolné produkce), které byly posléze podrobně analyzovány, a to po stránce formální a obsahové, u každé třídy textů byly dále vymezeny hlavní funkce, které z jejich tvorby vyplývají. Ukázalo se, že v oddíle se s texty pracuje systematicky, děti se učí novým literárním žánrům a seznamují se s odlišnými postupy psaní, než na jaké jsou zvyklé z rodiny či ze školy. Pracují s texty jak individuálně, tak skupinově v rámci družin, sociální dění je zde významným stimulem pro tvorbu i motivaci dítěte ke psaní. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)The topic of the thesis is "Writing in a scout club". The work was developed on the basis of a qualitative research in the Prague Girl Club, which was attended by fourteen children and was led by two leaders. The foundations of this work comprised gathered materials and also information obtained in discussions and observations. The task of the work was to find out what types of texts were present in the club and who contributed to their writing and also outline the functions fulfilled by the writing production. The thesis introduction also included a survey of the history of the Scout Movement and a presentation of the selected club. At the beginning, all texts occurring in the club were classified and most significant materials were selected (chronicles, diaries, literary texts of mandatory and voluntary production), which were then analysed in detail both with respect to form and content. Major functions, which result from their development, were also identified for each group of texts. It came out that the work with texts in the club was systematic and children learnt new literary genres and different writing procedures than they were used to from their family or school. They work with the texts both individually and together in groups. Therefore, social activity is a significant stimulus for development...